• Innovació
  • Només el 25% d'empreses inverteix fort en R D I

Només el 25% d'empreses inverteix fort en R D I

La majoria de companyies destinen menys del 10% de la facturació a recerca i desenvolupament

La R D I és clau a les empreses
La R D I és clau a les empreses
Redacció
24 de Març de 2014
Act. 24 de Març de 2014
L'activitat en R D I ha permès a les empreses afrontar millor la crisi econòmica, és la principal palanca per ser competitiu en el mercat exterior i la reducció d'ocupació en aquestes empreses és significativament inferior. Aquestes són les principals conclusions a què ha arribat un estudi sobre l'eficiència dels ajuts públics a les activitats en R D I i que s'ha presentat a Foment del Treball. Segons aquest estudi, es desprèn que la crisi ha facilitat una major disposició a la formació de consorcis de tota mena per impulsar la relació entre clients, proveïdors i competidors, i també un major interès per accedir als ajuts públics. No obstant això, i malgrat tots els avantatges competitius que ofereix la innovació, la destinació de recursos a R D I només supera el 10% de la facturació en el 25% de les empreses.

Segons les empreses que han format part d'aquest estudi –un total de 700, de les quals el 15,8% són de Catalunya– la internacionalització del seu negoci se sustenta majoritàriament en els nous productesinnovadors. A més, també s'extreu que és la partida d'exportacions la que ha permès obtenir beneficis en els comptes de resultats durant els últims anys de crisi econòmica. La facturació a l'exterior, així doncs, ha compensat la caiguda de les vendes nacionals.

El salvavides de la recerca
El 72% de les empreses enquestades confirma que la R D I realitzada en anys anteriors l'ha ajudat a afrontar la crisi actual perquè li ha permès desenvolupar noves línies de negoci i millorar el seu posicionament enfront de la competència.

Transferència del coneixement
L'any 2011 representa un punt d'inflexió en els indicadors més rellevants com la facturació i l'ocupació . La incidència de la crisi econòmica arriba a la màxima intensitat a partir d'aquest any i afecta també als ajuts públics rebuts amb una evolució sensiblement a la baixa tant en préstecs, deduccions fiscals i subvencions a fons perdut en R D I. Les deduccions fiscals cauen pel desinterès davant l'absència de beneficis empresarials.

El 81% de les empreses catalanes confirma que ha treballat amb centres tecnològics, universitats i organismes públics d'investigació i considera que aquesta col·laboració intensifica en gran mesura la percepció d'ajuts públics, eleva el nivell tecnològic de l'empresa i millora els resultats de la R D I. A més, el 87% de les companyies consideren que la crisi econòmica ha afectat la contractació amb aquests centres.

La col·laboració per facilitar la transferència de coneixement es considera bàsica, ja que el 85% de les empreses estarien disposades a formar part d'un consorci d'empreses per al desenvolupament de projectes tecnològics.

El mur de l'ajut públic
El 59% de les empreses que han sol·licitat alguna ajuda han rebut entre un 25% i un 74% dels recursos sol·licitats, tot i que en el 62% dels casos confessen haver tingut dificultats per aconseguir les garanties requerides. Són majoria –el 57% a Catalunya i el 66% a la resta de l'Estat espanyol– les empreses que assenyalen que la necessitat de presentar garantia per a l'obtenció d'una ajuda elimina la seva eficiència.

En aquest sentit, el 82% també confirma haver patit retallades pressupostàries en la dotació econòmica inicialment aprovada, encara que només al 4% d'empreses li va afectar negativament i li va impedir dur a terme el seu projecte.