Com aconseguir que un contingut sigui rendible?

Daniel Liñan, soci fundador a Nal3 Comunicació, enumera els factors a tenir en compte per dialogar amb els clients i repercutir en les vendes, oferint uns continguts interessants i útils

Aquest 2014, la irrupció del màrqueting de continguts (content marketing), s'ha generalitzat moltíssim. El 2015, serà una pràctica obligada per a totes aquelles empreses que aspirin a tenir més visibilitat a la xarxa. Ara bé, com podem traduir el coneixement de les organitzacions en un contingut interessant i rendible?

No hi ha dubte que ser capaços de proporcionar a la nostra audiència les respostes que busca, acaba proporcionant-nos extraordinàries oportunitats de venda. El problema doncs, no és si és rendible, si no quin és el preu que hem de pagar per farcir els nostres webs i blogs d'un contingut rellevant.

La qualitat i els tempos
El màrqueting de continguts demanda un important esforç creatiu per explicar "el que sabem", però és igualment important definir el moment de fer-ho. El moment de publicació definirà la nostra capacitat per ser oportuns. Per això, és fonamental saber si aquest contingut respon als interessos de la nostra audiència i si ho fa en el moment adient.

L'escriptor Sergi Pàmies defensava que no hi havia llibres difícils, sinó que cada llibre tenia el seu moment amb el lector. Doncs el mateix ocorre amb el contingut: ha de ser l'adequat per al moment adequat.

La demanda insaciable del SEO
Tangencialment al màrqueting de continguts hi ha el SEO. Aquesta disciplina per obtenir posicionament orgànic, necessita quantitats ingents de contingut i per tant, tendeix a voler-ne a qualsevol preu.

No fa gaire, ens demanaven continguts de 350 paraules a 5 euros l'article. La demanda consistia a trobar contingut similar ja publicat a la xarxa i modificar-ne la forma i gramàtica perquè no fos percebut com a duplicat per als motors de cerca.

És important tenir en compte les regles del SEO i aplicar-les, però a llarg termini un bon posicionament amb un mal contingut només genera taxes de rebot. No existeix la segona oportunitat per a la primera impressió.

Com a éssers receptors d'informació som i hem de ser selectius. És a dir, no retenim tota la informació que rebem. Per això, els creadors de contingut han de tenir molt clar si el que publiquen serà capaç de calar en la ment del receptor. En aquest sentit, el professional del màrqueting de continguts ha de ser de perfil serè per ser capaç de buscar l'equilibri entre crear un contingut interessant i, al seu torn, obtenir el posicionament desitjat.

Els enllaços entrants
Utilitzar enllaços entrants -o inbound links- d'una forma adequada pot ser un gran aliat per obtenir autoritat web i posicionament. De fet, és un dels factors més importants per al SEO en l'actualitat.

Però reflexionem sobre aquest tema: què millor que sigui de manera natural? Si un respectat editor d'un blog o d'una web, que ofereix continguts de qualitat, s'interessa per nosaltres i per allò que fem i decideix complementar el seu contingut afegint un enllaç que condueixi cap al nostre lloc web, haurem aconseguit la glòria. Generarem tràfic i aconseguirem posicionament orgànic, al mateix temps que credibilitat i notorietat. Es tracta d'un linkbuilding totalment natural.

En molts casos, aquesta tasca es posa en un calaix de tasques SEO, duta a terme per especialistes en posicionament web. No obstant això, en realitat aquest tema forma part -o hauria de ser així- de les tasques d'un gabinet de premsa.

Com haurien de ser aquests continguts?
A la pràctica, la forma del contingut és un dels processos més laboriosos. Ho és perquè cada mitjà, cada canal, necessital seu propi format.
En primer lloc, el coneixement de les necessitats del client ens permet crear un contingut "matriu". Un document principal, complet i que s'emetrà en un moment donat i per a una selecció de canals. En segon lloc, cal adaptar aquest contingut a cada canal:
Blog: text complet farcit d'enllaços amb informació de suport.
Xarxes Socials: Sinopsis d'entre 140 i 700 caràcters, amb imatges, curtes,
Butlletins electrònics: Sinopsis de 60 paraules, imatges potents i crides a l'acció.
Mitjans de comunicació: en format nota de premsa, amb imatges de suport i possibilitats de literals.
Blogs de referència: Un contingut a mida, adaptat des de la idea principal del contingut matriu però respectant la línia editorial del mitjà que ens publicarà.

El màrqueting de continguts i els gabinets de premsa
És arran d'aquestes demandes de contingut i exposició de marca que últimament es debaten els límits d'unió entre el gabinet de premsa, la gent de SEO i el màrqueting de continguts. On comença un i acaba l'altre? Són complementaris?

El màrqueting de continguts consisteix a crear contingut d'interès i qualitat per aconseguir notorietat com a empresa. La seva finalitat última és posicionar-se en la ment del consumidor gràcies a haver respost de manera oportuna a les demandes d'informació. Al mateix temps, el gabinet de premsa es dedica a traslladar fets noticiables de la companyia als mitjans de comunicació.

Ambdues disciplines han de ser complementàries. El gabinet de premsa tradueix l'activitat d'una companyia en un contingut interessant a ulls dels mitjans de comunicació i el màrqueting de continguts ho fa a ulls del mercat. En aquest sentit, les tasques pròpies tradicionals d'un gabinet de premsa han d'incorporar el màrqueting de continguts. Aquesta fusió de disciplines, és la primera clau per començar a crear continguts molt rendibles.

La conjunció de l'interès i estratègia
Per obtenir el posicionament desitjat a través del contingut és imprescindible tenir un coneixement exhaustiu del nostre públic receptor i, per tant, ser capaços d'adaptar el nostre missatge a les seves necessitats. Per això, cada cop més, conèixer els buyerpersones és imprescindible.

Amb tot això, els paràmetres que determinaran el nostre contingut son:
SEO: requereix certa freqüència i la utilització de paraules clau.
• El client: busca informació relativa a cada fase del cicle de compra que viu.
• El mitjà: demanda fets rellevants, és a dir, fets que interessin a l'audiència i responguin a la seva línia editorial.

Per aconseguir aquest equilibri, el calendari mediàtic és indiscutiblement la millor eina de control. En ell podrem indicar el contingut generat, el seu rang mediàtic (interès), els canals a través dels quals es distribuirà (cicle de compra) i el moment de publicació (actualitat mediàtica, vigència i estacionalitat).

Així doncs, la creació de continguts de qualitat i interès i la seva posterior distribució són fets clau per a la repercussió mediàtica i èxit comunicatiu d'una empresa. És probable que els nous gabinets de premsa s'emportin aquest tros del pastís comunicatiu.
Avui et destaquem
El més llegit