• Opinió
  • L'expert
  • Els establiments de proximitat, pilars de la vida comunitària a Catalunya

Els establiments de proximitat, pilars de la vida comunitària a Catalunya

Els establiments de proximitat no només proveeixen productes i serveis, sinó que també són punts de trobada social i un suport per a l'economia local

El cartell lluminós d'una farmàcia, en una imatge d'arxiu | iStock
El cartell lluminós d'una farmàcia, en una imatge d'arxiu | iStock
presidente Pimec Comerç y vicepresidente de Comercio en la Cambra de Barcelona
Barcelona
23 d'Abril de 2024
Act. 23 d'Abril de 2024

Els establiments de proximitat són un element vital en el dia d’avui a Catalunya. Aquests inclouen comerços, artesans i professionals, i no només proveeixen productes i serveis, sinó que també són punts de trobada social i un suport per a l'economia local. Les sinergies positives que generen tenen un impacte en la salut, el benestar i permeten mantenir el nostre model de ciutat.

 

Les característiques de la farmàcia il·lustren el perfil d’aquests establiments, són un factor de cohesió social i arrelament al territori, són capil·lars, accessibles, ajuden a formar el vincle en la comunitat i entre les persones que la formen i, a més, atenen la població de manera personalitzada. No oblidem que la xarxa de farmàcies disposa de 3.227 farmàcies a tot Catalunya, i dona cobertura al 98,8% de la població, que en disposa d’una a menys de 15 minuts.

La xarxa de farmàcies disposa de 3.227 farmàcies a tot Catalunya, i dona cobertura al 98,8% de la població

Des d'un punt de vista socioeconòmic, els establiments de proximitat contribueixen a l'economia local. Proporcionen llocs de treball per a residents i ajuden a mantenir els diners a la comunitat, en comptes d'enviar-los a grans empreses. A més, molts mantenen una relació estreta amb els seus clients, fomentant la fidelitat i la confiança a llarg termini.

 

Un dels beneficis clau dels establiments de proximitat és el seu impacte positiu en la salut i el benestar. A diferència dels grans supermercats, per exemple, els comerços de proximitat solen oferir productes frescos, de km 0 i de qualitat, així com una atenció personalitzada. Això promou patrons de consum més saludables i fomenta una sensació de comunitat i pertinença. L’Organització Mundial de la Salut explica que hi ha uns determinants de salut, és a dir causes perquè la gent emmalalteix. Segons aquesta institució el determinant principal és el psicosocial i resulta que és molt bo socialitzar per contribuir a una vida saludable.

Des d'un punt de vista socioeconòmic, els establiments de proximitat contribueixen a l'economia local

També tenen un impacte positiu en la sostenibilitat i la reducció de l'impacte ambiental. En centrar-se en productes locals i de temporada, redueixen la necessitat de transport i la producció massiva, contribuint a una empremta ecològica més petita.

Els establiments de proximitat també tenen un paper crucial en la configuració del model de ciutat. En lloc de fomentar la dispersió urbana i la dependència del vehicle, promouen la densitat i la vitalitat dels barris urbans i rurals. Aquesta idea està íntimament lligada al concepte de la ciutat dels 15 minuts, plantejament urbanístic que proposa que la majoria de les necessitats i serveis dels ciutadans, com la feina, les compres, l'educació, els centres de salut o d'oci, haurien d'estar a distàncies caminables o en bicicleta menors als 15 minuts des del lloc de residència.

Teixir estratègies comunes i col·laboracions amb les administracions en l’àmbit local, sota un marc general legislatiu de promoció comuna, pot ser una eina molt útil per al desenvolupament i vertebració d’aquests nuclis. Una cooperació efectiva entre els actors locals i les autoritats permet una millor adaptació i implementació de polítiques que reforcin la presència i el paper dels establiments de proximitat en la vida urbana, contribuint al benestar col·lectiu i a una economia més resilient.