Què fer quan dos empleats passen a ser parella?

Des de la prohibició total, passant per la tolerància, l'acceptació amb condicions, fins a l'acceptació sense restriccions: cada empresa imposa les seves regles sobre les relacions afectives a la feina

Actualment, en el nostre país, no hi ha cap llei que prohibeixi que dues persones puguin mantenir una relació sentimental a una empresa. Per tant, actuar en aquest sentit és un tema delicat, ja que es pot estar vulnerant el dret a la intimitat dels treballadors (Art.17 de l'Estatut dels Treballadors, No discriminació en les relacions laborals).

Segons un estudi realitzat pel Centre d'Investigacions Sociològiques (CIS), un 13% dels espanyols va conèixer la seva parella a la feina, que és un dels ambients més proclius per a què sorgeixi una relació afectiva entre dues persones. Les hores que passem, els cafès, les reunions, els viatges, els sopars o les celebracions, propicien un acostament afectiu que pot derivar en una relació sentimental.

Tot i que hi ha experts que consideren que aquests tipus de relacions tenen conseqüències positives tant per a l'empresa com per a la parella, d'altres, emfatitzen els riscos que comporten.

Motivació a la feina vs. Conflictes a casa
Els avantatges tenen a veure amb la motivació i el rendiment. La felicitat és un dels indicadors que correlaciona positivament amb el rendiment. Una persona feliç rendeix més i millor i a més, la seva creativitat augmenta. El clima laboral millora i el vincle i compromís amb l'empresa es reforça.

Per una altra banda, els riscos venen quan es cometen errors que es podrien evitar fent servir el sentit comú, quedant afectats negativament tant l'àmbit domèstic com el laboral. Els aspectes que fan que les empreses vulguin regular aquests tipus de relacions són:

  • La parella manté la relació en secret. Es creen tensions i un ambient enrarit.
  • Emportar-se els problemes de casa a la feina i de la feina a casa. La manca d'espais de separació pot generar estrès, ansietat i afectar tant al rendiment de la persona com a la seva salut.
  • Les relacions entre persones de diferent nivell jeràrquic. Es desperten suspicàcies entre els companys i rumors a l'empresa. La parella perd credibilitat i confiança tant personal com professional, es pot perdre l'objectivitat pel conflicte d'interessos, tant en el sentit del favoritisme com perjudicar la carrera professional. La relació pot acabar en submissió.
  • Un dels membres és acomiadat. L'altre membre inevitablement trencarà el vincle emocional amb l'empresa.
  • L'empresa té problemes financers, el risc que tots dos es quedin sense feina és alt i les conseqüències devastadores per a l'economia familiar.
  • La parella es trenca. Tant l'ambient com el rendiment es poden veure afectats.

Protocol de conducta
Aquests i d'altres aspectes fan que les empreses vulguin actuar. Moltes empreses multinacionals ja tenen directrius clares des de la casa matriu, per tant només cal que ho traslladin a les filials com una normativa més del grup.

Un altre gran nombre d'empreses no estableixen cap protocol escrit al respecte, tot i que manifesten la no acceptació d'aquest comportament i creen un ambient dissuasiu. Forma part dels valors i comportaments acceptats que tot i no estar escrits es coneixen i respecten.

Hi ha empreses que només intervenen quan la relació afecta directament al rendiment i a l'ambient, casos en els quals es poden crear relacions de submissió per la posició jeràrquica de cada membre de la parella, o perquè el seu comportament no sigui el més adient per a treballar.

Un altre grup d'empreses incorporen a les seves polítiques internes o manuals de conducta alguna referència en aquest sentit, que els hi permet, sense vulnerar cap dret fonamental de les persones, regular i actuar davant d'aquestes situacions. En aquest sentit, en el moment de la signatura del contracte, l'empresa dóna a conèixer el seu reglament intern de treball on es demana que l'empleat ha de comunicar qualsevol relació de parentiu amb altres empleats i que si la relació és sobrevinguda posterior a la contractació, també s'ha de comunicar expressament.

Dintre d'aquestes polítiques, l'empresa pot manifestar que no s'accepten relacions de subordinació entre parelles i que per tant, s'haurà de pactar una reubicació, respectant les seves condicions laborals.

Dependrà tant de l'empresa en qüestió com de les persones que decideixen començar una relació de parella que aquesta sigui sana i perduri sense crear efectes nocius a l'empresa. Les relacions de parella a l'empresa no es poden prohibir, ni per llei ni moralment, la millor recomanació és fer ús del sentit comú.
Avui et destaquem
El més llegit