Pel 2022 moltes marques es faran una pregunta clau: per què tenir cinc xarxes socials si és millor tenir ne una i dominar-la? | iStock
Pel 2022 moltes marques es faran una pregunta clau: per què tenir cinc xarxes socials si és millor tenir ne una i dominar-la? | iStock

Què passarà amb les xarxes socials el 2022?

El 70% de les empreses invertirà més que l'any passat en xarxes socials

Què podem esperar del 2022 els que ens dediquem al social media? Seguirà essent el de les xarxes socials un canal a l'alça, o és un mercat ja molt madur? Diuen els britànics que els fets són sagrats i que les opinions són lliures. Abans d'entrar al terreny de les opinions donem, doncs, una dada. Des d'Imagina vam fer una enquesta a més de 650 responsables de màrqueting dels 13 principals sectors econòmics del país. El resultat va ser que el 70% de les empreses enquestades invertirà més que l'any passat en social media i en alguns sectors, com el d'Alimentació o Salut, aquesta xifra augmentarà fins al 90%. És a dir, que sembla que ve un any bo per a les xarxes socials i per a la inversió en aquests canals.

La tirania dels algoritmes

Ens agradi o no, els algoritmes han vingut per quedar-s'hi. L'algoritme és com el GPS del cotxe i, com aquest, cada cop és més precís i més fiable. Per tant, si jo hagués de donar un consell a algú que vol dur a terme una campanya a les xarxes socials –sigui de visualització o de vendes– li diria: Si l'algoritme diu que sí a una proposta, si assenyala que és una bona idea –i això val per a xarxes socials, per a Google o per a qualsevol canal digital–, cal seguir endavant.

Per descomptat, sense perdre de vista el factor humà. Al final, les xarxes socials les conformen persones i cal saber i anticipar-ne les reaccions. Però sense oblidar que ara mateix els algoritmes són la millor brúixola per orientar-se en les xarxes socials.

Marques compromeses

2022 serà l'any de les marques compromeses i amb compromís social. Les marques que el 2022 no siguin capaces de vincular-se a un projecte social o mediambiental, sens dubte viuran una reculada. Especialment, si es dirigeixen als joves, el sector més conscienciat.

Pot semblar molt directe i fins i tot una mica cínic, però a partir d'ara cada marca ha de tenir una causa i fer-la seva, liderar-la. O la gent pot pensar que no tenen un veritable valor social.

Menys canals i més eficiència

Pel 2022 moltes marques es faran una pregunta clau: per què tenir cinc xarxes socials si és millor tenir-ne una i dominar-la? Cal estar només allà on aconseguim valor, on aconseguim dinamitzar les comunitats, on els nostres seguidors i potencials clients s'identifiquin amb nosaltres. Potser moltes marques decideixen abandonar Twitter, que segons el nostre estudi és una de les que menys valor ofereix a les marques, segons aquestes. O potser decideixen centrar els seus esforços en només una o dues xarxes i desaparèixer de les altres.

Sobre això, un consell: compte amb menysprear Facebook. Amb 3.000 milions d'usuaris, qui doni a Facebook per mort, s'equivoca. En paral·lel amb Meta, és probable que Zuckerberg faci una volta de rosca a la seva xarxa estrella, sobretot si, com veurem, Instagram comença un declivi en competència amb TikTok. Segons l'estudi d'Imagina, Facebook continua essent la xarxa social amb més presència d'empreses a Espanya. I si aconsegueix dinamitzar les comunitats que té presents, la xarxa pot viure una segona joventut.

Cap on va Meta?

Parlant de Facebook, una de les grans preguntes és què podem esperar de la seva proposta de realitat virtual. I és una pregunta que Mark Zuckerberg ha de respondre amb pressa. Meta ha promès l'arribada de la realitat virtual, però per quan? No sembla factible que el 2022 ens porti encara aquest món virtual on l'experiència de l'usuari esdevingui immersiva. Però si s'avança en aquesta direcció, amb confiança i propostes reals… L'oportunitat per a la publicitat és històrica. Les marques estaran de nou a l'inici d'una cosa molt gran i la carrera per posicionar-se començarà de nou. Així que molt atents a Meta.

Vendes en streaming

L'auge de les vendes en línia és ja una realitat. Per al proper any viurem una nova volta de rosca que anirà de la mà d'un auge dels influencers.

Al sector consum, aquest auge es deurà a l'arribada a Europa del shop entertainment o compra in stream, és a dir, l'ús de xarxes socials per vendre productes mitjançant esdeveniments en directe.

Una tendència a l'alça a Àsia i a la qual a Europa només li falta per enlairar-se una plataforma adequada. Aquells influencers que sàpiguen monetitzar les seves comunitats per a ells o per a tercers tindran molt a guanyar el 2022.

En aquesta mateixa línia, cal destacar l'auge de xarxes socials com TikTok, que estan augmentant molt la franja d'edat a qui arriben i aconseguint un engagement molt millor que les altres xarxes socials.

TikTok, de fet, té encara un ampli marge de creixement i és probable que a finals de l'any que ve superi Instagram, no només en interaccions, sinó també en nombre d'usuaris.

Això farà que moltes empreses i sectors que fins ara han vist aquesta xarxa social com una xarxa només per a joves comencin a interessar-s'hi, amb el consegüent augment de la publicitat i de les accions de màrqueting en aquesta xarxa. Inclosa la possibilitat de vendre.

Més informació
Microsoft contra Facebook: la batalla pel metavers
Un node català al Metavers
Construir una estratègia sòlida a xarxes socials: un ultimàtum per a les empreses
Avui et destaquem
El més llegit