• Localització, SEO, IA i compra en línia en català

Localització, SEO, IA i compra en línia en català

Cuidar els consumidors d’un mercat també vol dir crear anuncis de pagament per clic a plataformes i empreses segmentats geogràficament a Catalunya i territoris de llengua catalana

    En les cerques en què el client ja sap què vol continuarà sent vital la velocitat de càrrega i una bona tria de paraules clau | mesh cube / iStock
    En les cerques en què el client ja sap què vol continuarà sent vital la velocitat de càrrega i una bona tria de paraules clau | mesh cube / iStock
    Redacció VIA Empresa
    16 de Juliol de 2025 - 05:30

    Fa mesos que tota mena d’articles i blogs de tecnòlegs i de versats en màrqueting digital adverteixen que la intel·ligència artificial està canviant radicalment la manera com fem cerques a la xarxa i que, en conseqüència, remet la importància del SEO o posicionament en cercadors. El resultat de tot plegat és una pèrdua de trànsit web en moltíssimes pàgines web, atès que una part important de cerques acaben sense un clic final en la llista de resultats oferts pel cercador.

     

    Es diu, per exemple, que les visites als diaris en línia han caigut en picat perquè demanem al ChatGPT, al Copilot o al Gemini el que abans llegíem en notícies, reportatges o articles d’opinió. Això és ben cert i respon a una lògica comprensible. I, si bé també és cert en el cas dels comerços electrònics, aquí la situació actual del SEO necessita matisos. Els articles de tecnòlegs i experts en màrqueting també necessiten clics, ves, i per això tots obren amb frases com “la irrupció de la IA ha transformat completament...”, o “les cerques sense clic han canviat radicalment les regles de joc”, etc.

    En el fons, tots acaben o bé suavitzant-ne els efectes sobre el SEO o reforçant la transcendència d’alguna tècnica SEO que ja existia. En el primer cas, el posicionament web en les cerques en què el client ja sap què vol i on comprar-ho continuarà sent important. I continuarà sent vital, doncs, l’atenció a la velocitat de càrrega, a una arquitectura clara dels continguts de la pàgina i a una bona tria de paraules clau.

     

    En el mercat català o de llengua catalana, l’idioma hi juga un paper clau. No només és una qüestió de compliment amb el client, sinó que ofereix un avantatge competitiu, ja que permet a les marques connectar emocionalment amb un públic fidel i compromès. Alhora, millora la percepció de marca i augmenta les conversions. Malgrat això, no n’hi ha prou de tenir una versió en català del web només per cobrir l’expedient. Si aquella versió vol apel·lar o atraure algú, li cal una estratègia completa de màrqueting de qualitat.

    En el mercat català o de llengua catalana, l’idioma hi juga un paper clau. No només és una qüestió de compliment amb el client, sinó que ofereix un avantatge competitiu

    De què serveix localitzar en català, per exemple, si a l’hora de comprar un sabó eco (ecològic) se’ns ofereix com a “sabó ressò” (sic)? Qui ha de comprar en un web en què un deliciós lemon pie es converteix en un “lemon peu” (sic)? Això no és, precisament, generar contingut de qualitat recomanable per a altres clients... A banda d’una traducció de qualitat, caldrà utilitzar etiquetes hreflang perquè al cercador li sigui més fàcil mostrar la versió catalana a un usuari amb preferència pel català.

    Cuidar els consumidors d’un mercat també vol dir crear anuncis de pagament per clic (PPC) a plataformes i empreses segmentats geogràficament a Catalunya i territoris de llengua catalana per atreure visitants i convertir-los en clients potencials. O aprofitar la publicitat a les xarxes socials com ara Facebook, Instagram, LinkedIn o TikTok per crear campanyes en català adaptades als interessos locals amb publicitat geodirigida.

    Hi haurà temps per parlar de l’optimització per a motors generatius, és a dir, impulsats per IA. Però, vist que els fonaments seran els mateixos, les empreses que operen a Catalunya faran bé d’aprofundir en les estratègies SEO que li siguin més favorables en aquest mercat.