Aecoc: assemblea a la búlgara

Quan Bulgària era una democràcia del proletariat era coneguda perquè a la seva assemblea totes les propostes s'aprovaven per unanimitat, a vegades amb més vots que presents. Vaig assistir a l'assemblea anual de l'Aecoc, l'associació de fabricants i distribuïdors, el passat 23 de juny i totes les propostes es varen aprovar amb un 100% o 99% (una abstenció) de suport. L'explicació és molt senzilla: la presidència sortint i la gerència.

El president sortint, Francisco Javier Campo, ha exercit el càrrec durant 10 anys. Quan va entrar, era el president del grup Zena (de restauració), el 2014 va passar a ser president del grup Cortefiel (retail) i ara és conseller de Caixabank i de Meliá. El nou president és Ignacio González (CEO de Nueva Pescanova). El fet que el sortint i l'entrant rotin els llocs de president i vicepresident denota que el relleu és planificat i amb continuïtat de projecte.

El director general és des de la seva fundació el 1987, sota la presidència de Juan Roig (Mercadona) -que continua sent-ho d'honor-, Josep Maria Bonmatí. D'ell diuen que és el Messi d'Aecoc, amb gran capacitat de gestió de l'equip humà, i fanàtic dels objectius amb calendari i dels ICR (Indicadors Clau de Rendiment, KPI en anglès). Amb tants anys al càrrec el seu relleu és un dels grans reptes als quals probablement haurà de fer front el nou president i sura tant com l'anterior. En un lapsus, un parlamentari es va referir a ell com "ex".

Aecoc té la seu a Barcelona i és una de les principals i millors organitzacions empresarials del nostre país. Va acabar el 2020 amb 31.305 empreses associades pagant quota. Es varen donar d'alta 2.466 socis (35% de negocis online i 64% de negocis no alimentaris) i 1.789 de baixa (60% per tancament). L'associació va néixer pel codi de barres, però avui en dia és molt més. Basta amb veure la seva impressionant memòria o assistir a un dels seus encara més impressionants congressos anuals. S'ha convertit en un referent mundial. La immensa majoria dels seus associats són empreses familiars i, principalment, pimes.

L'Aecoc calcula que la caiguda del PIB es recuperarà el 2023, que desapareixeran entre el 10% i el 15% d'empreses i que l'atur arribarà al 20%

La seva missió fundacional era "contribuir a fer més eficients i sostenibles les relacions entre fabricants i distribuïdors, aportant major valor al consumidor a trevés de la identificació d'oportunitats de millora de tota la cadena", i al pla estratègic 2014-17 la varen transformar a "millorar la competitivitat de tota la cadena de valor, compartint solucions estàndards i coneixements que la facin més eficient i sostenible, aportant major valor al consumidor". I és que és important tenir una missió, més enllà de guanyar diners si és el cas, i mantenir-la actualitzada.

La pandèmia ha afectat l'Aecoc, igual que molts dels seus associats. Els ingressos, fruit de quotes i serveis, han baixat un 19%, fins als 14,5 milions d'euros. Han reduït la despesa per tal d'obtenir un resultat positiu de 200.000 euros. Per al 2021, esperen augmentar els ingressos un 10%, tot i la important previsió de tancament d'empreses ajornat durant el 2020, i obtenir un resultat negatiu de 0,4 milions, a causa de la inversió de 0,4 en una oficina per donar suport a nous projectes per aprofitar els fons Next Generation. Esperen tornar al nivell del 2019 durant el 2022. Tenen unes reserves de 2,5 milions. I és que els números també són importants a les associacions. Cal prendre nota que seguint les pràctiques de bon govern corporatiu han canviat d'auditors (de Deloitte a KPMG).

Les empreses han de continuar sent el tractor de l'economia, sense esperar ajudes externes

Fa temps que el seu objectiu no és tant augmentar el nombre d'associats com el de serveis que aquests utilitzen i la seva participació. Hi ha 17 comitès amb participació activa de 700 empreses.

Respecte al futur, creuen que la caiguda del PIB es recuperarà el 2023, que desapareixeran entre el 10% i el 15% d'empreses i centenars de milers d'autònoms, i que l'atur arribarà al 20%. La borsa d'estalvi privat és superior a l'import dels fons europeus d'ajuda per la covid-19. El consumidor ha donat més importància a l'online i a la proximitat, teletreballa i consumeix més des de la llar; vota cada dia. El marc regulador pressionarà encara més, posant en risc la continuïtat de moltes empreses; s'ha de prestar atenció a la unitat de mercat, actuant amb anticipació i adequació mitjançant autoregulació. Aquestes han de ser eficients en costos i flexibles en l'àmbit laboral. La crisi de liquiditat està anestesiada pels crèdits ICO. Hi haurà tensió a les cadenes de subministrament. I s'ha de continuar prestant atenció a la seguretat d'empleats i clients. Les empreses han de continuar sent el tractor de l'economia, sense esperar ajudes externes.

Una de les assignatures pendents de l'Aecoc, igual que a molts altres llocs (mal de molts, consol de ximples) és la presència de dones, que era inferior al 10% a l'assemblea. Bé, tornant a les votacions de l'assemblea, si haguessin estat a mà alçada amb el sistema de "vots en contra?, abstencions?" seria més comprensible un resultat búlgar, però en ser amb comandaments digitals només hi ha dues opcions: hackeig o feina ben feta; com que ningú va aixecar la veu, m'inclino per la segona.

Més informació
L'AECOC porta el seu congrés a Barcelona
Avui et destaquem
El més llegit