Una eina o mètode de treball que hauria de ser imprescindible, inclús obligatòria, a qualsevol pime: treballar amb pressupostos. Són els famosos budgets que condicionen els business plans de les grans empreses (per sort cada vegada més pimes els comencen a utilitzar, però encara és una eina molt desconeguda) i multinacionals. Però no només es tracta de tenir un pressupost, es tracta de treballar amb pressupostos previsionals i provisionals.
El pressupost provisionals s'ha de confeccionar mes a mes i any a any, de forma que ha d'integrar totes les despeses previsibles i les dotacions recomanables, així com els fluxes de caixa (ja siguin coneguts o estimats són les previsions de vendes). Un cop el mes o l'any s'ha tancat, el pressupost Provisional esdevé real. Val a dir que no existeixen pressupostos reals, doncs la certesa absoluta de l'escenari real no existeix fins que succeeix.
El pressupost previsionals, en canvi reflecteix una situació de despeses previsibles i conegudes. Es va servir per generar els comptes de pèrdues i guanys (profits & losses statement) i per a predir quines han de ser les facturacions i/o vendes estimades per assolir els objectius anuals, mensuals etc...Val a dir que un cop confeccionat el pressupost provisional, permet generar el pressupost provisional.
Cada vegada més empreses veuen com tenir una eina pressupostaria com aquesta, és bàsica per a la direcció de l'empresa cap als objectius establerts, o en el cas de què no es disposin d'objectius, la gestió del dia a dia, genera als gerents menys tensions. Per sort, les empreses tenen a la seva disposició un col·lectiu de bons professionals externs que els poden ajudar en la implementació d'aquests sistemes de gestió.