Com treure profit del 'gameStorming'?

Has sentit a parlar del gameStorming? Es tracta d'un grapat de pràctiques que es fan en grup i que estimulen la creativitat i també la innovació, especialment pel món de l'empresa. La persona que ho lidera porta al grup de persones cap a una finalitat, mitjançant un joc estructurat, oferint-los la possibilitat de pensar lliurement. Pràctiques que potencien la creativitat i la producció d'idees utilitzant jocs visuals.

De fet no es tracta de res nou, si més no hi ha orígens que ho situen ni més ni menys que als anys 70 a Silicon Valley. Els professionals del training que treballen amb grups d'empresa, soler utilitzar des de fa temps aquests recursos. Sens dubte, la gran novetat és que aquesta tècnica pugui ser apresa i utilitzada per aquells directius i comandaments que porten equips, i que amb les seves reunions o presentacions, tenen el repte d'estimular la seva creativitat i rendiment, de manera molt diferent de les fórmules tradicionals.

Cadascuna de les pràctiques "de joc", que poden durar des de 20 minuts fins a quatre hores, segons la meva experiència, segueixen un fil conductor i una estructura anomenada, d'obertura, exploració i tancament.

Sobre paper, el gameStorming sembla una cosa senzilla, però a la pràctica hi ha reptes importants que el facilitador, ja sigui directiu o mànager, haurà d'anar assolint. Quins són?

• El canvi de rol.
La persona que facilita un gameStorming haurà d'aprendre a deixar de ser directiu o comandament per passar a ser facilitador. O sigui, facilitar que el grup o equip avanci seguint un fil conductor. El repte és que assumeixi aquest canvi de rol com una funció més del seu lideratge.

• Les mateixes creences.
El facilitador haurà de controlar les seves creences i pors per tal que el grup sigui lliure en l'expressió de les seves idees. Haurà d'estar preparat a acceptar i assumir les seves pròpies limitacions en benefici del grup.

• La visió compartida.
Significa que els objectius a assolir són compartits per tots els membres del grup: que els seus membres s'escolten amb empatia, que el lideratge pot ser compartit, que amb consens tots hi guanyen, que hi ha prou confiança per expressar-se sense pors, que la millora continuada és sinònim de flexibilitat. Tot això ajudarà al fet que la visió sigui compartida por tots.

• La gestió en positiu.
El facilitador, haurà de triar entre: les persones o situacions són problemes que s'han de solucionar; o bé les persones o situacions són llibres oberts que estan per escriure's? L'elecció d'aquesta segona perspectiva condicionarà la manera de comunicar-se, amb un ús de llenguatge positiu, sincer, usant les preguntes, amb una actitud col·laborativa i de reconeixement.

Finalment, un cop superat aquests i algun altre repte, només quedarà provar-ho, i gaudir d'una experiència gratificant i enriquidora!!
Avui et destaquem
El més llegit