Les
infraestructures tenen una incidència fonamental en el benestar de les persones i també en el
desenvolupament econòmic. Així, en les anàlisis sobre l'atracció de localitzacions d'
empreses o d'
inversió estrangera és decisiva l'existència de bones
infraestructures.
Malauradament, molts estudis, com els de la
Cambra de Comerç de Barcelona, per exemple, posen de manifest que
Catalunya pateix un dèficit molt significatiu en les
inversions de l'Estat espanyol. En un altre estudi, el
Col·legi d'Economistes xifra aquest
dèficit en un 5,5% del
PIB en el període 2007-2012. Aquest percentatge s'obté per la diferència entre l'aportació de
Catalunya al PIB espanyol (19%) i la participació de
Catalunya en el total de la
inversió espanyola en
infraestructures (13,5%).
Per a posar un exemple, entre València i
Barcelona hi ha 350 kilòmetres, més o menys els mateixos que entre València i Madrid. Des de València, per anar a
Barcelona hi ha una autopista de peatge o un tren que triga 210 minuts. En canvi, per anar a Madrid des de València hi ha una autovia gratuïta i l'AVE triga 98 minuts.
El vigent Estatut d'Autonomia de Catalunya pretenia corregir aquest dèficit amb la disposició addicional tercera que estableix que les
inversions de l'Estat en
infraestructures a Catalunya s'han d'equiparar al seu percentatge del PIB respecte del total. Malauradament, la realitat ha anat empitjorant cada any.
Així, en aquest recent 2014,
Catalunya ha estat la regió més perjudicada pel pla estatal d
'infraestructures i la seva participació en el total ha baixat fins al 9,5%. I no oblidem que aquest percentatge és una previsió: la realitat demostra que a
Catalunya l'execució és tradicionalment menor a la previsió inicial. En altres regions, passa sistemàticament el contrari, ja que la
inversió executada és sempre superior a la prevista inicialment.
En definitiva, tenim un problema que s'agreuja cada dia més i afecta la nostra
competitivitat econòmica.