Directiu!, ets multitasca o unitasca?

Ja ho diu la dita, "diga'm com lideres i et diré qui ets", doncs tots sabem que els estils de direcció i lideratge s'encomanen, i hem notat que acabem adoptant algunes de les maneres de fer i relacionar-nos semblants a les que tenen els nostres superiors a la feina.

Aquesta capacitat d'influència que exerceix el directiu sobre els seus col·laboradors ve condicionada per la posició jeràrquica dins l'organigrama empresarial, gairebé sempre en les estructures empresarials piramidals, que en són la majoria al món occidental.

Per tant, els valors i la cultura del treball que el directiu transmeti al seu personal poden incidir en la eficiència de resta del seu equip, i influiran en l'obtenció d'un clima laboral agradable i eficient.

Em refereixo a les tendències de treballar moltes hores, o millor dit, passar molt temps a la feina, fer moltes coses a l'hora: atendre trucades telefòniques, contestar les desenes de correus electrònics, assistir a reunions..., doncs no ens fan ser més eficients ni més productius; només contribueixen a satisfer l'ego personal sota l'autoengany de que "avui he fet molta feina".

Diversos estudis han comprovat que voler atendre a diverses tasques a l'hora (comportament multitasca) provoca més errors, agreuja l'ansietat, afavoreix l'estrés, i sobretot disminueix la capacitat de concentració.

Estadísticament està demostrat que ens desconcentrem de mitjana una vegada cada onze minuts, i ens en costa 25 de tornar-nos a concentrar per assolir el mateix ritme de la tasca original. Als EUA s'han atrevit a comptabilitzar els costos que suposa la multitasca extrema a l'economia americana: 650.000 milions de dòlars.

Aquest autoengany, doncs la multitasca al final ens fa fer menys coses, ens fa sentir més neguitosos, desconcentrats i esgotats, i molt sovint amb la percepció de baixa productivitat, fet que augmenta l'angoixa.

En canvi, fer cada cosa al seu temps i de manera conscient pot generar més satisfacció, ser més eficient, i sobretot sentir-nos menys esgotats (conceptes bàsics del Mindfulness –en un altre article parlarem d'aquesta tendència-). La UNITASCA és la nova MULTITASCA!.

Al 1740, Lord Chesterfield va promulgar "l'atenció constant i no dissipada en un objecte o tasca és un senyal clar d'intel·ligència superior; les presses, l'enrenou i l'agitació son símptomes infal·libles d'una ment frívola i feble".

Per tant, l'estil de gestió de les tasques que el propi directiu desenvolupi, es transmetrà a la resta de l'organització i de l'equip, i en ell resideix la capacitat per a influir i liderar la millora i eficiència de la productivitat i rendiment del seu entorn.

Marc Roca
és interim manager, assessor d'start-ups, expert en la gestió del canvi i publica regularment els seus articles al seu blog personal
Avui et destaquem
El més llegit