Estadístiques recents demostren que Catalunya és la comunitat autònoma que més exporta dins de l'Estat espanyol, concretament un 4% de les empreses catalanes han tingut possibilitats d'exportar, i més concretament, només l'1% ho fa amb regularitat. És necessari que les empreses vegin en l'exportació com l'ajuda definitiva a recuperar els ingressos perduts durant els anys de crisi, i també vegin en la internacionalització l'estratègia competitiva que la pime catalana necessita.
A continuació en vull enumerar les passes clau que l'empresa ha de desenvolupar:
1 La internacionalització a diferència de l'exportació, implica establir joint-ventures, pactes o acords amb socis, establir seus a l'estranger… Pot ser una necessitat, i també una oportunitat. Tot l'equip directiu hi ha d'estar compromès.
2 L'estratègia de l'empresa ha de ser coneguda per a tothom. L'avantatge competitiu de l'empresa, el model de negoci i els punts forts i dèbils han de ser ben comunicats a tota l'organització.
3 Cal escollir quins recursos econòmics i quines persones de l'equip lideren el projecte de la internacionalització.
4 Definir molt bé els objectius que es persegueixen amb la internacionalització. Han d'estar totalment alineats amb l'estratègia de l'empresa.
5 Quines activitats s'internacionalitzaran?, quins mercats es vol accedir?, amb quina fórmula societària?... Són preguntes clau que cal respondre.
6 Analitzar molt bé el punt de partida, i tenir molt clar què volem aconseguir amb la internacionalització, i sobretot quins recursos necessitarem per a tenir èxit (en línia amb el punt 3)
7 Cal anticipar-se a les barreres o obstacles que aniran surtin durant tot el procés (requeriments legals, idioma, franquícia, cerca de partners…).
8 És important fixar-se unes fites adequades per a comprovar com avança el procés i que motivin a l'equip a continuar endavant amb el projecte. Aquestes fites ens permetran avaluar els riscos i controlar-los.
A partir d'aquest punt, només cal actuar. Sempre és millor començar quan abans i no mostrar indecisió. El procés d'internacionalitzar l'empresa és llarg i complexe, i requereix molta planificació, flexibilitat, capacitat d'adaptació i paciència.
És vital no confondre exportació amb internacionalització. La internacionalització refereix a tenir una seu productiva a l'estranger, una aliança amb socis estrangers per a la distribució de productes, una oferta de serveis mitjançant un despatx local al país estranger, establiment d'una filial per a l'ús de patents.
A continuació en vull enumerar les passes clau que l'empresa ha de desenvolupar:
1 La internacionalització a diferència de l'exportació, implica establir joint-ventures, pactes o acords amb socis, establir seus a l'estranger… Pot ser una necessitat, i també una oportunitat. Tot l'equip directiu hi ha d'estar compromès.
2 L'estratègia de l'empresa ha de ser coneguda per a tothom. L'avantatge competitiu de l'empresa, el model de negoci i els punts forts i dèbils han de ser ben comunicats a tota l'organització.
3 Cal escollir quins recursos econòmics i quines persones de l'equip lideren el projecte de la internacionalització.
4 Definir molt bé els objectius que es persegueixen amb la internacionalització. Han d'estar totalment alineats amb l'estratègia de l'empresa.
5 Quines activitats s'internacionalitzaran?, quins mercats es vol accedir?, amb quina fórmula societària?... Són preguntes clau que cal respondre.
6 Analitzar molt bé el punt de partida, i tenir molt clar què volem aconseguir amb la internacionalització, i sobretot quins recursos necessitarem per a tenir èxit (en línia amb el punt 3)
7 Cal anticipar-se a les barreres o obstacles que aniran surtin durant tot el procés (requeriments legals, idioma, franquícia, cerca de partners…).
8 És important fixar-se unes fites adequades per a comprovar com avança el procés i que motivin a l'equip a continuar endavant amb el projecte. Aquestes fites ens permetran avaluar els riscos i controlar-los.
A partir d'aquest punt, només cal actuar. Sempre és millor començar quan abans i no mostrar indecisió. El procés d'internacionalitzar l'empresa és llarg i complexe, i requereix molta planificació, flexibilitat, capacitat d'adaptació i paciència.
És vital no confondre exportació amb internacionalització. La internacionalització refereix a tenir una seu productiva a l'estranger, una aliança amb socis estrangers per a la distribució de productes, una oferta de serveis mitjançant un despatx local al país estranger, establiment d'una filial per a l'ús de patents.
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.