Els 8 aspectes clau per a la internacionalització de la pime catalana

Estadístiques recents demostren que Catalunya és la comunitat autònoma que més exporta dins de l'Estat espanyol, concretament un 4% de les empreses catalanes han tingut possibilitats d'exportar, i més concretament, només l'1% ho fa amb regularitat. És necessari que les empreses vegin en l'exportació com l'ajuda definitiva a recuperar els ingressos perduts durant els anys de crisi, i també vegin en la internacionalització l'estratègia competitiva que la pime catalana necessita.

A continuació en vull enumerar les passes clau que l'empresa ha de desenvolupar:

1 La internacionalització a diferència de l'exportació, implica establir joint-ventures, pactes o acords amb socis, establir seus a l'estranger… Pot ser una necessitat, i també una oportunitat. Tot l'equip directiu hi ha d'estar compromès.

L'estratègia de l'empresa ha de ser coneguda per a tothom. L'avantatge competitiu de l'empresa, el model de negoci i els punts forts i dèbils han de ser ben comunicats a tota l'organització.

3 Cal escollir quins recursos econòmics i quines persones de l'equip lideren el projecte de la internacionalització.

4 Definir molt bé els objectius que es persegueixen amb la internacionalització. Han d'estar totalment alineats amb l'estratègia de l'empresa.

5 Quines activitats s'internacionalitzaran?, quins mercats es vol accedir?, amb quina fórmula societària?... Són preguntes clau que cal respondre.

6 Analitzar molt bé el punt de partida, i tenir molt clar què volem aconseguir amb la internacionalització, i sobretot quins recursos necessitarem per a tenir èxit (en línia amb el punt 3)

7 Cal anticipar-se a les barreres o obstacles que aniran surtin durant tot el procés (requeriments legals, idioma, franquícia, cerca de partners…).

8 És important fixar-se unes fites adequades per a comprovar com avança el procés i que motivin a l'equip a continuar endavant amb el projecte. Aquestes fites ens permetran avaluar els riscos i controlar-los.

A partir d'aquest punt, només cal actuar. Sempre és millor començar quan abans i no mostrar indecisió. El procés d'internacionalitzar l'empresa és llarg i complexe, i requereix molta planificació, flexibilitat, capacitat d'adaptació i paciència.

És vital no confondre exportació amb internacionalització. La internacionalització refereix a tenir una seu productiva a l'estranger, una aliança amb socis estrangers per a la distribució de productes, una oferta de serveis mitjançant un despatx local al país estranger, establiment d'una filial per a l'ús de patents.
Avui et destaquem
El més llegit