Encara queden empreses obsoletes

Vivim en un món de canvi continuat i constant, i les empreses també s'han d'adaptar als nous temps. Qui no recorda el cas de la fallida de Kodak? Vet aquí els requisits que considero bàsics per a considerar una empresa com a "obsoleta".

A Catalunya n'hauríem de prendre bona nota per a deixar enrere pràctiques empresarials ja considerades com a ben arcaiques. Per exemple, encara queden empreses que utilitzen el fax, senyal que s'han quedat a l'Edat Mitjana. El fax ja hauria d'haver quedat totalment substituït pel correu electrònic, i en el cas de documents signats, per la utilització de l'escànner. No hem d'esperar ni desitjar que cap proveïdor i client en disposin.

A més, el telèfon no ha de ser l'única forma amb què els clients s'han de poder comunicar amb l'empresa, ni tampoc s'ha de deixar de banda totes les comunicacions que no siguin mitjançant el telèfon. Moltes empreses encara prioritzen aquest mitjà, i deixen "per al final del dia la resposta als correus electrònics". El departament d'atenció al client ha de tenir la capacitat d'atendre reclamacions, devolucions, comandes i en definitiva qualsevol petició dels clients, ja sigui mitjançant el telèfon, correu electrònic, i cada vegada més les xarxes socials, Twitter i Facebook. Val a dir que una bona gestió de la reputació online de l'empresa a les xarxes socials hauria de ser una de les prioritats de qualsevol departament d'atenció al client.

Tampoc no cal tenir 20 còpies impreses de l'acta de l'última reunió, ni imprimir totes les factures, albarans, rebuts dels proveïdors, ni tota la documentació bancària. Avui dia existeixen empreses que ofereixen serveis d'emmagatzematge i gestió documental via cloudcomputing tant o més segur que l'arxiu tradicional. L'arxiu mitjançant PDF o qualsevol altre gestor de documents ha de ser una realitat a qualsevol empresa. La protecció del medi ambient i la utilització del paper reciclat està agafant una forta embranzida, sobretot en aquelles empreses que ja disposen de polítiques RSC; a banda de suposar un gran estalvi per a l'empresa.

A més, encara s'utilitza el correu ordinari per mailings i facturació. I és que deixant de banda els enviaments dels tradicionals extractes bancaris (cada vegada menys necessaris), la tecnologia ha evolucionat prou com per a utilitzar les xarxes socials i el correu electrònic per a comunicar-se amb proveïdors, clients o per fer promocions i publicitat dels nostres productes. Els enviaments massius en paper o les promocions publicitàries via fax haurien de passar a la història. Si la teva empresa encara realitza aquestes trameses, l'obsolescència és més que evident.

Hi ha empreses en les quals els treballadors no tenen un horari laboral flexible. Almenys hi hauria d'haver flexibilitat en l'hora d'entrada i sortida a la feina, si bé avui dia ja existeixen sistemes d'organització dels torns laborals que permeten aquesta flexibilitat. Treballar 15 hores al dia i prioritzar o valorar aquells treballadors que realitzen més presència que no la seva productivitat, formen part de sistemes de treball anàrquics i poc competitius en ple segle XXI.

El "lideratge" no ha de ser autoritari. Un líder mai és autoritari, per tant si vols liderar, oblida't de "manar". Els empleats han d'estar ben motivats, han de ser escoltats i han de poder fer aportacions a la gestió del dia a dia de l'empresa. Aquesta és una de les claus de les empreses competitives. Enrere ha de quedar el "mando i ordeno" més propi d'èpoques passades. El treballador s'ha de sentir involucrat, ben valorat i ha de disposar d'uns bons sistemes de comunicació amb la direcció. Aquestes són eines bàsiques per fomentar la creativitat de l'empresa, tan mancada al nostre país. 

Avui et destaquem
El més llegit