L'estratègia de l'oceà blau

Avui dia quan parlem d'innovar, parlem de la disjuntiva 'innovar o morir'. Per això: Innovar. Innovar ha de ser una característica incrustada a l'ADN de les empreses que vulguin seguir sent-ho, juntament amb altres trets del seu caràcter com la flexibilitat, la rapidesa i l'eficiència.

Avui dia, parlar d'innovació competitiva és parlar de sistema d'innovació, o el que és el mateix, d'innovació sistemàtica. També avui dia, estratègia i innovació s'han hibridat en 'Estratègia d'Innovació'. Perquè dissenyar una estratègia que no tingui en el seu nucli la innovació és una pèrdua de temps. I una pèrdua irrecuperable: la de l'empresa.

La nova estratègia d'innovació ha de partir de la base que avui dia la innovació consisteix sobretot a superar els mercats, fet que al seu torn porta sovint a la necessitat de superar les funcionalitats actuals de l'empresa.

Avui dia l'entorn ve marcat pel ritme que imprimeixen l'avanç de la tecnologia i l'híper-connectivitat instantània que caracteritza el nostre món global. El d'avui dia és un entorn centrat en les necessitats canviants i les demandes cada vegada més exigents dels clients. Això obliga les empreses a adaptar-s'hi enfocant el seu negoci a partir d'una nova manera de procedir, a saber: visionant i generant les oportunitats que l'entorn i els clients els brinden. Perquè el creixement ja no està centrat en els recursos sinó que es troba prioritàriament en l'aprofitament de les oportunitats.

Per tot això, és obvi que cal un canvi radical en les empreses que, afectant a tots els estaments de l'organització, incideixi tant en la seva mentalitat, cultura i relacions, com en els processos i l'organització del treball.

El departament d'Innovació s'ha d'obrir a tota l'empresa en el sentit que tots els empleats han de conèixer, participar i sentir-se part de la nova estratègia d'innovació. Per aconseguir això és molt important que l'empresa defineixi clarament els motius que la impulsen a innovar i que, un cop aquests definits, els comuniqui a tots els membres de l'organització. Aquesta comunicació ha de ser efectiva tant pel que fa a la claredat del missatge, com pel que fa a que la comunicació aconsegueixi que els receptors del missatge i els empleats sentin la urgència i la necessitat del canvi, i alhora s'adonin de l'oportunitat que aquest els brinda.

Una vegada que tots els membres de l'organització coneixen, comprenen i accepten la nova realitat cal que l'empresa creï una cultura i defineixi un lideratge que fomenti la creativitat i la pro activitat. Cal un entorn que afavoreixi i estimuli la interacció i la comunicació informal, alhora que una programació estructurada de trobades durant les quals compartir els obstacles, les solucions i les idees, a més de la celebració dels avenços.

Aconseguir organitzacions innovadores demana en les persones el canvi a un pensament que tingui en la seva base l'estratègia. I que utilitzi contínuament la imaginació per tal que l'empresa aconsegueixi fer realitat les seves aspiracions de futur.

També el canvi a una mentalitat oportunista és imprescindible. I amb ell, el coneixement i aprenentatge de noves eines que capacitin les persones de l'organització per a la detecció i la generació a temps de les bones oportunitats que es troben a la base de la innovació competitiva.

Una d'aquestes noves eines útils a la mentalitat oportunista és 'l'estratègia de l'oceà blau', que neix de la combinació del Canvas de model de negoci amb el concepte 'oceà blau' creat per Kim i Mauborgne.

'L'estratègia de l'oceà blau' és un mètode potent per avaluar les propostes de valor i els models de negoci, al mateix temps que per explorar nous segments de mercat. El seu objectiu és augmentar el valor que obtenen els clients, i fer-ho creant avantatges i nous serveis, alhora que reduint els costos que provenen de components o serveis menys valuosos del model de negoci actual. D'aquesta estratègia en resulten negocis tan diferents -respecte de la norma del sector del qual provenen- com Le cirque du soleil, que elimina els espectacles d'animals, redueix l'emoció i el perill, augmenta les instal·lacions úniques i crea un ambient elegant, amb música i balls artístics.

Continuant amb el discurs, una vegada albirem les oportunitats i les traduïm a reptes, per tal de donar-los resposta de manera creativa i innovadora, són necessàries noves eines que ajudin a l'estimulació d'idees en equip. Eines que tinguin en compte tant la indeterminació existent respecte a la solució final –com més indeterminació, més possibilitat d'innovació-, com la necessitat de posar-se en la perspectiva del client per desvetllar necessitats no articulades per aquest. Dues d'elles són el Gamestorming i el Design Thinking.

Sembla una gesta impossible. Ho sembla però no ho és. Són moltes les empreses, grans i petites, internacionals i nacionals, conegudes per tots o desconegudes per la majoria, que han aconseguit incorporar la innovació estratègica al seu ADN.

El camí es fa caminant i la clau està a començar. Què tal si proves a fer el primer pas?
Avui et destaquem
El més llegit