L'ús de la metàfora i la persuasió

El llenguatge metafòric està de moda, i se'n fa un ús més generalitzat que fa un temps. Què hi ha darrere de la seva pràctica?

Quan parlem de metàfores, entrem en el terreny de la influència i de la persuasió; en una forma de comunicar que és capaç de despertar emocions i sentiments, per sota el nivell de la consciència, de manera holística, creativa i visual, i que es troba fisiològicament parlant en les funcionalitats de l'hemisferi dret del cervell.

Ans al contrari tenim la comunicació conscient lògica-racional, pròpia de les funcions de l'hemisferi esquerre que posa més l'èmfasi en verbalitzar les idees, d'una manera analítica, lineal i realista.

L'ús de la metàfora i de la història narrativa, ja sigui amb un compte, un relat, una frase, un contrast, fa que el seu contingut arribi a la persona "per la porta de darrere", sense que aquesta sigui conscient que ho està rebent. D'una manera imaginativa on cadascuna de les persones que escolten se la fan seva associant-la amb les seves pròpies vivències i experiències.

De fet, tot allò que no pot ser explicat per paraules, pot ser explicat per metàfores. I tot allò que no superen les paraules, si ho fan les metàfores.

L'efecte de la metàfora en les persones és molt significatiu i va més enllà del seu nivell d'educació. S'aplica en diferents disciplines com la comunicació, el màrqueting, la publicitat, la formació, el comportament organitzatiu, la neurologia.

Dins de les metàfores hi ha que tenen un major impacte, (sovint aplicat en la publicitat i comunicació): les que parlen d'equilibri, ja sigui emocional, racional, social; de transformació, en la capacitat de fomentar o gestionar el canvi; de viatge, que evoquen sensacions de passat, present i futur "com un vaixell de vela que surt del port..."; de recipients "com vols el got, mig ple o mig buit?"; de control, "t'agrada conduir...?".

La metàfora és molt més efectiva que la confecció dels missatges, més convencionals, doncs encara que aquests estiguin ben construïts de manera convincent i lògica, no van més enllà de la raó.

Utilitzant les metàfores en un discurs es potencia la capacitat de record doncs aquestes s'associen amb els mateixos continguts de la persona, fet que provoca que la comunicació sigui més interactiva, i per tant amb una major dosi de comunicació i d'influència. S'assoleix una resposta del que s'està escoltant, encara que sigui silenciosa. S'assoleix que el/s interlocutors estiguin ressonant amb la seva personalitat i experiències personals.

A més, desxifrar de manera conscient o inconscient una metàfora produeix satisfacció. L' interlocutor no tan sols haurà rebut l' informació activant moltes zones del seu cervell, visual, afectiu, records, associacions; ho haurà fet acompanyant aquest procés amb una sensació de satisfacció en ser capaç de desxifrar el missatge: el seu missatge.

Quina curiosa veritat, es tractarà d'un joc? A qui no li agrada jugar?
Avui et destaquem
El més llegit