La cultura d'empresa, factor de competitivitat

Una organització és més competitiva quan té més opcions d'èxit. La fórmula conté factors clau, com ho són l'assignatura de la innovació, l'estructura de costos i la sistematització de processos, i components estratègics, com la planificació o l'encert en les directrius a curt, mitjà i llarg termini.

Aquests darrers cinc anys han estat un jutge implacable pel que fa a la capacitat de resistència i continuïtat de les empreses. Quan es parla de com s'ho han fet tots aquells que han arribat fins aquí s'atribueixen arguments com la independència financera, la diversificació de l'oferta o l'assoliment de nous mercats. La internacionalització ha estat causa i efecte, alhora, en molts casos.

He seguit amb intenció les empreses del sector agroalimentari, potser perquè en tinc unes quantes ben a la vora i he pogut guaitar la seva evolució. He pogut veure com, en aquest lustre fatídic per a gairebé tots els sectors, bona part d'elles han crescut amb xifres de negoci prou eloqüents. La majoria, són petites i mitjanes empreses i predomina el component familiar. Es singularitzen per un exercici permanent pel que fa a la presa de decisions, sempre en positiu, a cavall del risc i l'esforç constants, amb la dretura perenne de fer les coses ben fetes i amb la capacitat d'esmenar els errors amb la major diligència; encara més, per l'estil de direcció auster i orientat a la millora constant, més que no pas a resultats.

Són empreses, aquestes, que difícilment seran convidades per les prestigioses escoles de negoci per explicar la seva casuística, potser perquè són poca cosa davant la fatuïtat d'aquelles institucions que fabriquen executius estandarditzats pels tòpics de l'èxit i els tabús del fracàs. Nogensmenys, aquestes empreses de maquinària discreta apleguen els ingredients més genuïns de la cultura d'empresa, i aquest sí que és un factor de competitivitat, ineludible.

Al capdavant de les locomotores agroalimentàries, d'aquestes empreses que van millor que moltes altres, s'hi troben empresaris i empresàries que han sabut declinar els factors de la competitivitat -no sempre amb coneixements acadèmics- i han aconseguit fer-se un lloc en els seus mercats de referència. Aquestes empreses, elaboradores de pastisseria industrial, bases per a rebosteria selecta, vins i caves, xocolates i bombons, cafès i begudes, envasats, precuinats i tota mena de productes i derivats alimentaris de nova generació, tenen un denominador comú, la innovació, i un segell corporatiu que les avala, la cultura d'empresa.

Avui et destaquem
El més llegit