Les excuses més habituals per NO innovar a l'empresa

Vivim en un entorn empresarial en constant evolució i canvis sovintejats. Hi ha excuses que empresaris i directius es diuen a si mateixos, arguments que boicotegen la seva capacitat d'èxit. Són creences irracionals i pors, que els frenen a sortir de la zona de confort. Quines són aquestes excuses a les quals l'empresari ha de fer front?

Enganxats a la rutina
Moltes empreses viuen enganxades a la rutina quotidiana. Que potser no han patit la crisi? Es fan forts en l'expressió: "Si quelcom funciona, no ho toquis". No són conscients que quan més cal innovar és quan l'empresa funciona bé, quan es funciona sense sentir la pressió que el negoci pot dependre dels resultats d'aquesta innovació. Cal seguir apostant fort per tot allò que funciona bé a l'empresa, però cal, al mateix temps, anar introduint canvis constants i petits. La rutina diària és un sinònim d'estar ben ancorat en la zona de confort.

Vindran temps millors
Aquesta és l'excusa que donen aquells empresaris, emprenedors i directius que tendeixen a posposar les seves decisions de forma indefinida. Si es vol fer realitat els objectius fixats, cal posar una data concreta a aquestes fites, i a més, cal actuar. Pensar que algun dia totes les peces del trencaclosques coincidiran i que d'aquesta manera atzarosa es compliran els objectius és d'il·lusos.

Excés de responsabilitats
Sovint els empresaris tenen un excés de responsabilitats que limiten la seva capacitat de temps i dedicació per innovar. L'empresari ha de delegar en el seu equip directiu o en les seves persones de confiança més directa a fi que siguin aquestes les que aportin la creativitat que es genera a partir del treball en equip.

Aquesta és també una eficaç eina de motivació professional. A més, molt sovint, l'excés de responsabilitats va acompanyada d'una mala gestió del temps, la qual cosa es pot solucionar amb una bona formació específica en aquest àmbit.

Ja està tot inventat
També hi ha empresaris que consideren que tot ja està inventat i que, per tant, no es pot fer res innovador, perquè no hi ha res a aportar. Tot depèn de la importància i de l'àmbit en què es vulgui donar a la innovació, de les possibilitats de canvi, però sobretot, de la mentalitat a partir de la qual l'empresari vol afrontar aquest repte.

No val la pena
Quan s'han viscut diverses decepcions o fracassos, l'empresari té la tendència a desestimar qualsevol inversió en innovació. Apareixen llavors tabús relacionats amb el cost de la innovació i amb el fet que l'empresa no es pot permetre el luxe de generar partides pressupostàries addicionals per fer front a la despesa de la innovació.

Sempre hem de veure la innovació com a inversió, mai com a despesa. Cal comptabilitzar bé el retorn d'aquesta inversió sempre amb la finalitat que l'empresa pugui fer-hi front. Canvis en el sistema productiu, canvis en els fluxos de gestió de la informació, noves modalitats d'atenció als clients o noves formes de màrqueting online poden ser considerades com a innovacions empresarials. I cal dirigir-les sempre en pro d'aconseguir els objectius desitjats.
Avui et destaquem
El més llegit