BBVA: missatges amables, intencions hostils

28 de Novembre de 2024
Agustí Rodríguez, opinador de VIA Empresa

El dia 26 de novembre, Jordi Casas escrivia a VIA Empresa un article sobre l’anunci del BBVA, en el qual subratlla la necessitat de parlar i dialogar amb els accionistes del Banc Sabadell. És molt probable que vostès hagin vist o sentit aquest anunci publicitari en els darrers dies, ja que és una campanya dirigida a tota l’opinió pública que intenta transmetre una imatge amable de l’entitat impulsora de l’OPA contra el Sabadell.

 

Més enllà de l’oportunisme i el contingut de la campanya, i de si tindrà algun efecte en l’estat d’opinió dels accionistes del Sabadell, volem posar l’accent en el fet que això no és nou. Aquest tipus de publicitat ha estat utilitzat en innumerables ocasions. Només cal veure els anuncis del sector automobilístic, especialment al mercat nord-americà, per trobar molts exemples.

Aquest tipus de campanyes publicitàries no són noves. És un format que també té antecedents al nostre país i, val a dir, no van acabar massa bé per als seus impulsors.

 

L’any 2006, en plena OPA hostil de l’energètica alemanya E.ON sobre Endesa, ja vam viure una campanya similar als mitjans de comunicació i xarxes. En aquella ocasió, els protagonistes van ser E.ON i Acciona, que anaven en el mateix vaixell i pretenien controlar l’energètica espanyola. Per si no ho recorden, E.ON presentava una oferta oferint 6 euros més que els seus competidors, per un muntant total de 29.000 milions d’euros.

"E.ON i Acciona van inventar-se una campanya que tractava de blanquejar una OPA hostil a Endesa i transmetre a l’opinió pública la idoneïtat de la venda"

La campanya de publicitat va ser creada per Dommo Creative Center i pretenia humanitzar el gegant alemany. Es van inventar una campanya que només deia: "Hola!" Acciona, l’altre gran actor en la compra d’Endesa, va complementar aquesta acció amb una campanya que deia: "Hola, com va?", acompanyada del text de suport: "En aquest país, als estrangers els rebem sempre amb els braços oberts i un somriure". Es tractava de blanquejar una OPA hostil i transmetre a l’opinió pública la idoneïtat de la venda.

En un format diferent, també cal recordar una fórmula similar: Movistar va publicar anuncis a tort i a dret amb l’aparició d’Airtel al mercat. Els anuncis, amb un "Benvinguts" al més pur estil de Miguel Ríos, eren una picada d’ullet a un adversari en el mercat. En aquest cas, el format era semblant, però amb un missatge positiu per al competidor.

L’any 2007, els anuncis d’E.ON van tenir un capítol final: quan es va produir la renúncia a la compra d’Endesa, van publicar un anunci que deia: "Fins aviat!". No va tenir un final feliç.

Potser alguna agència de creatius ja està pensant en el pròxim anunci.