A mesura que em faig més gran i continuo treballant més i mes, no deixa de sorprendrem com una societat com la nostra, plena de persones altament qualificades i plena d'
empreses que es poden permetre contractar persones molt ben preparades, a les
empreses continua havent-hi molts incompetents que executen decisions estúpides, incomprensibles i sense sentit, i el que és pitjor, les accepten i executen sense protestar…
Què és l'estupidesa funcional? És aquella forma de
gestió promoguda per les organitzacions amb la finalitat d'eliminar la reflexió crítica dels
treballadors. Consisteix a fer que els
treballadors se centrin en les seves tasques amb un cert entusiasme, i no es qüestionen ni reflexionin sobre res més. Segons un estudi
A Stupidity-Based Theory of Organizations, dels professors Mats Alvesson (
School of Economics and Management, Lund University, Suècia) i d'
Andre Spicer (
Organizational Behaviour, Cass Business School, City University of London, London), l'estupidesa funcional neix a partir de la interacció entre la falta de voluntat del
treballador i la incapacitat per a la reflexió personal, és a dir, un enfocament molt concret i reduït de la ment –falta de mires-, la congelació de l'
esforç intel·lectual i la falta de
compromís.
La meva experiència em permet afirmar que aquesta forma de
gestió genera a curt termini un millor funcionament de les
empreses, que siguin més operatives i que sàpiguen reaccionar als imprevistos més ràpidament. Els líders de les
empreses que apliquen "l'estupidesa funcional" no cal que perdin temps en donar massa explicacions, ni que els
treballadors les exigeixin, així s'avança en la
gestió del dia a dia. Aquests
líders es basen en la persuasió, manipulació i control de la
comunicació, pressió aprofitant el poder de la posició jeràrquica. Aquests mateixos
líders frenen iniciatives dels
treballadors, ja que creuen que la visió crítica dels problemes de la
companyia pot comportar amenaces de les jerarquies establertes, conflictes i punts de vista divergents respecte a l'establert per a la
companyia. Aquests líders pensen que aquests fets porten a la ineficiència i per evitar-los, bloquegen la
comunicació.
D'altra banda, a mig i llarg termini, resulta molt perillosa i perjudicial; a l'impulsar que els
treballadors se centrin només en les seves tasques quotidianes, es corre el risc que aquests
professionals no se sentin identificats amb els problemes interns de la
companyia, i no s'impliquin a corregir-los, ja que no els senten com a propis.
La paradoxa de tot plegat resideix en què la principal forma de millorar és induir a la reflexió crítica, fomentar unes relacions sense friccions, generar seguretat i confiança dels
treballadors, amb la finalitat de no frenar el coneixement, la creativitat i el desenvolupament d'aquests
professionals… Tot el contrari del que promou "l'estupidesa funcional".