Estem immersos en un
boom de les famoses
start-ups. Per definició, una start-up és una iniciativa empresarial d'alt risc i elevat potencial de
creixement, bé perquè es sustenti en una nova tecnologia, bé perquè incorpori un model de
negoci revolucionari, o ambdues coses. Aquest
boom es deu a la confluència de tres factors:
1. La revalorització de la figura de l'emprenedorL'
emprenedoria elevada a la categoria de professió, estimulada per figures emblemàtiques, sovint joves, com els fundadors d'Apple (Steve Jobs), Tesla (Elon Musk), Facebook (Mark Zuckerberg), o Google (Larry Page i Sergei Brinn). Personatges paradigma de la llibertat transgressora, del
lideratge visionari i de la persistència en la consecució d'objectius. Personatges que provenen de la cultura nord-americana en la seva versió més utòpica i contestatària (centrada geogràficament en la costa californiana i descendent llunyana de la revolució hippy dels 60). Personatges que encarnen el
somni americà actualitzat al segle XXI, i que generen un model de referència internacional: el del
jove amb
talent que renuncia a treballar en grans organitzacions jerarquitzades i immobilistes, desenvolupa el seu propi projecte personal i professional, triomfa, i contribueix a una nova fornada de
start-ups finançant noves
iniciatives emprenedores. És la recerca de la llibertat en el desenvolupament professional i vital com a forma de vida, que s'incrusta en la cultura de les nacions com a nou referent social.
2. La disponibilitat de coneixement tècnic i científicI la necessitat de que aquest coneixement reverteixi en
creixement econòmic mitjançant noves iniciatives empresarials. Actualment, es calcula que cada cinc anys es dobla el
stock de coneixement existent al món, mesurat en quantitat d'articles científics. El coneixement, a diferència dels factors de producció de l'economia clàssica (terra, capital i treball), és un bé infinit, i accessible de forma gairebé gratuïta a través d'
Internet. També pels emprenedors visionaris.
3. La disponibilitat de metodologiesUna
start-up, en la mesura en que suposa una proposta de valor disruptiva, no té un mercat previ demandant. Genera el seu propi mercat. Una
start-up triomfa mitjançant un exercici
technology-push. Els plans d'empresa no són plans per executar una
estratègia determinada, sinó plans per experimentar, aprendre i refinar de forma dinàmica i ultra-ràpida els productes o els serveis oferts. I, per això, fins fa molt poc, no existien
metodologies específiques de gestió. Ningú no demanava productes revolucionaris com Wiis, iPads o Walkmans abans que existissin. De fet, la investigació de mercats clàssica fracassava sistemàticament. Actualment, però, comptem amb un bon cos metodològic emergent format per la integració de corrents com
Lean Start-Up, Design Thinking, Canvas i
Open Innovation. Les ciències empresarials comencen a saber com gestionar la innovació disruptiva.
Llibertat, coneixement i metodologia, doncs, són els ingredients bàsics que disparen la revolució de les start-ups entre els
joves, ingredients esperonats per una crisi que converteix la creació d'
start-ups en opcions sovint necessàries pel desenvolupament professional. Proliferen els casos de recent graduats o doctors que opten per iniciar la seva pròpia aventura empresarial en forma d'una nova
start-up disruptiva, cosa inèdita fa uns anys a Catalunya. És un bon senyal. A la fi, el veritable agent bàsic del capitalisme, el germen del
creixement econòmic és l'emprenedor.
I estem començant a veure, no només
emprenedors, sinó emprenedors en sèrie, que desenvolupen projectes de
qualitat, d'alta tecnologia i amb vocació internacional de sortida. Aquest fenomen, que es produeix a nivell
internacional, la revolució de les
start-ups, és el que definitivament ens portarà a la societat i a l'economia del coneixement.