La teva marca no és el teu ego

"L'ego és el que ens queda quan ens distanciem de nosaltres mateixos". Boom. La frase no és meva, i tampoc l'he trobat en un llibre de meditació o espiritualitat. Per això el boom.

En aquest període #betweenjobs per on transito, estic descobrint nous aprenentatges que no hauria pogut gaudir si no fos pels canvis que m'ha regalat la vida.

Mentre dono classes a la universitat i acompanyo a empreses en estratègies de marca, practico el networking, el meu hobby des d'on aportar i aprendre. En converses amb l'amic Toni Rodríguez, fundador d'Intermèdia, vaig descobrir el mètode Teal a Reinventar las organizaciones de Frederic Laloux (Alba Editores, 2018), que segons Tony Schwartz (The New York Times), és "el llibre de negocis més important i inspirador que he llegit mai".

Reinventar las organizaciones és el resultat de tres anys d'investigació i observació d'empreses pioneres que s'organitzen com a ecosistemes vius, en constant evolució. A través d'aquest model organitzatiu, donant valor al propòsit de l'empresa i de les persones que hi treballen, es construeixen relacions de confiança, en benefici del negoci i de tots els agents implicats.

Els tres pilars del model Teal:

1. L'autogestió de grups de treball. Hi ha un model organitzatiu diferent de l'actual? Amb els resultats que ens ha donat fins avui, continua sent vàlid per resoldre els grans reptes de les persones i el planeta? En aquest paradigma complex, complicat i canviant, es pot controlar tot des de dalt? En resum, cal una jerarquia vertical per organitzar-nos?

Observant la saviesa de la natura en constant evolució, el model TEAL planteja un canvi organitzatiu, amb una jerarquia horitzontal. Com s'organitza l'ecosistema del bosc per sobreviure? Els arbres "manen" sobre les abelles, els ocells i les formigues quan hi ha una pluja? I en la dansa hipnòtica dels estornells, hi ha algú que porti la batuta? El nostre cervell, té un "jefe" que dona ordres als 85 milions de cèl·lules que ens habiten? O pel contrari, hi ha coordinació, adaptació i propòsit en evolució a cada sistema?

Les organitzacions Teal ens conviden a treure'ns la màscara de l'ego, per mostrar-nos en la plenitud del nostre interior

Amb aquestes eines, amb la responsabilitat de cadascú, el coneixement i la confiança, Leloux mostra casos d'èxit empresarial amb equips autogestionats i una jerarquia horitzontal. Entre d'altres: Buurtzorg (Holanda), FAVI (França) i Morning Star (California, EEUU).

2. Plenitud. Les organitzacions Teal ens conviden a treure'ns la màscara de l'ego, per mostrar-nos en la plenitud del nostre interior, no només des de la vessant racional, sinó també l'emocional, la intuïtiva o l'espiritual. Anar a la feina amb el 100% de tu, no només un (?)%. En confiança, per poder dir algun dia al teu lloc de treball: "aquí puc ser jo mateix/a".

En confiança, per poder dir algun dia al teu lloc de treball: "aquí puc ser jo mateix/a"

3. L'evolució de les estratègies empresarials. La planificació estratègica com l'hem entès fins avui grinyola amb el model TEAL. Cal un sistema amb propòsit, que sigui capaç de "ballar" amb els canvis i imprevistos, percebent i responent a l'evolució de l'empresa, el client i l'entorn.

Com fer el Camino de Santiago en bici! Podem plantificar el recorregut, el calçat del matí, els fruits secs del migdia i els albergs del vespre. Però no podem controlar el què passarà durant el viatge: potser plou, o se'ns punxa la roda, o coneixem a algú i ens quedem un dia més a Burgos... 

Tinguem clar el propòsit, planifiquem i projectem, però fem-nos responsables del procés, estiguem atents al que passa, adaptem-nos als canvis que ens porti aquesta aventura... I ves a saber, potser un cop a Santiago de Compostel·la, decidim arribar fins a Finisterre!

Tinguem clar el propòsit, planifiquem i projectem, però fem-nos responsables del procés, estiguem atents al que passa

En el camí, ens enriquim i evolucionem.

Jo mateix/a o el jo fals?

Segons diu Laloux, "des del paradigma TEAL (evolutiu) comencem a desidentificar-nos del nostre ego. Aprenem a mirar-lo des de la distància i sovint ens adonem de fins a quin punt les pors, les ambicions i els desitjos del nostre ego han estat secretament dirigint les nostres vides. Podem aprendre a minimitzar la nostra necessitat de controlar, donar bona imatge, encaixar."

Laloux: "Sovint ens adonem de fins a quin punt les pors, les ambicions i els desitjos del nostre ego han estat secretament dirigint les nostres vides"

Per deformació professional, faig aquí una aproximació a l'ego des del branding. Sempre dic que això de la marca resideix a la ment de les persones, i el seu nom genèric és la percepció; la percepció que de tu (persona, empresa, lloc...,) tenen els altres quan et pensen, amb més o menys graus de confiança a partir de les interaccions i experiències viscudes.

"L'ego és el que ens queda quan ens distanciem de nosaltres mateixos", diu Frederic Laloux. Aquest claim seria aplicable a qualsevol marca amb la que treballem, perquè no hi ha cap marca, personal, corporativa o de lloc, que pugui construir confiança amb els seus públics des de l'ego que comenta Laloux. O des del jo fals, que dirien els budistes.

La marca seria el que ens queda quan deixem anar el nostre ego

La teva marca no és el teu ego. I així com la respiració conscient és la porta de tornada a casa, al jo mateix/a que ens allibera de l'ego, el branding amb propòsit també pot ser la porta cap a l'autenticitat de la marca, sigui personal, corporativa o de lloc.

Tunejant Leloux, la marca seria el que ens queda quan deixem anar el nostre ego. Treballem des de l'autenticitat i la confiança, identificant el nostre valor diferencial, en bé de la marca i dels grups d'interès que s'hi relacionen. Com a empreses amb propòsit, generant valor social i ambiental, a més de l'econòmic. No se m'acut millor fórmula de branding.

I si amb tot això no us he convençut, recorro a Oscar Wilde: "Be yourself, everyone else is taken".

Bona tornada a casa!

Gràcies a David Martí per les pistes del pròleg a aquesta edició il·lustrada de Reinventar las organizaciones i per compartir noms d’algunes empreses que s'aproximen als principis Teal a prop nostre, com ara el Conservatori Municipal de Música de Barcelona, Cyberclick, Voxel Group, Good Rebels, Basetis, Gpainnova, InfoJobs o El Planter (escola).

Més informació
Barcelona, 'what's next'?
Quan la marca és una dona
Quan la marca és una dona (i embarassada)
Avui et destaquem
El més llegit