Menys matèria i més imaginació!

Una dita ben certa, segons el meu parer, que m'acompanya fa anys i que vaig descobrir llegint el Tom Peters, en una de les seves obres en l'estudi del talent empresarial. És curiós veure que estem rodejats de matèria i en canvi no anem sobrats d'imaginació. Que en alguns casos es busca innovar solament a través de la raó. O fins i tot amb la imposició..., quin repte més absurd!

I és que la innovació és el resultat de la creativitat imaginació. La imaginació no es compra, tampoc s'aprèn, s'estimula perquè es produeixi. I desafortunadament va disminuint en molts casos en la mesura que es van complint anys.

De ben petits tenim una capacitat extraordinària per imaginar, a través del joc. Doncs aquest està present en tot moment. Però de grans aquesta capacitat queda moltes vegades "sotmesa" a la raó. Al món de les organitzacions si desitgem que les persones i equips innovin haurem de cedir espais perquè puguin posar en marxa aquesta capacitat tan preuada: la seva imaginació. Espais perquè puguin fer-ho, a més, d'una manera lúdica. És només qüestió de voluntat que succeeixi, doncs avui dia disposem de dinàmiques de gameStorming que fomenten la creativitat, amb metodologia i eficiència.

Si portem les persones al terreny de la "no matèria"(o imaginació), haurem d'estar preparats a acceptar que tot és possible, que dels errors traiem aprenentatges, que no resolem problemes si no introduïm millores, que l'aportació de totes les persones és igual d'important, que el consens de tots serà molt més que la individualitat d'uns quants. 

Aquesta manera de fer, tindrà com a repte un canvi cultural en l'estil de lideratge de l'organització. On el líder serà aquella persona dedicada al desenvolupament d'aquells que treballen per a ell, i el seu èxit estarà en funció de donar-los oportunitats de créixer: Imagineu-vos la vostra empresa, podeu atraure els millors professionals de cada especialitat?, i donar-los l'oportunitat de fer quelcom que no s'ha fet abans, alguna cosa realment innovadora?

O en canvi, pensem que la nostra empresa ho està fent prou bé, i no cal que hi dediquem temps ni diners a buscar la manera d'introduir millores en els nostres productes, serveis o procediments? O simplement pensem que aquesta feina és del departament d'innovació, que per això els paguen...? És qüestió de voluntat triar una opció o una altra, i també de creure que si volem innovar, caldrà apostar més decisivament, a què hi hagi menys matèria i més imaginació, en la nostra organització!
Avui et destaquem
El més llegit