Metànoia i samfaina pels conills

La paraula metànoia que ve del grec té varies significats. Significa canviar d'opinió, empanadir-se. També utilitzada per a retractar-se d'una opinió, corregir-la i comentar-la altra vegada però d'una millor manera.

Pel món de la psicologia la metànoia és sinònim d'aprenentatge, perquè ens serveix per comprendre el que significa aprendre de manera contínua: el fet d'acumular coneixements i noves experiències ens ajuda tot plegat a tenir una major capacitat per a canviar d'enfocament i noves perspectives de fer les coses. Ens farà profit en el món professional per a resoldre situacions que ens enfrontem en el dia a dia, en el terreny de les decisions i els conflictes, entre d'altres.

Quan es parla de lideratge sovint es parla de comportaments, d'estils, uns més democràtics que d'altres, de com impacten en les persones, de si són ressonants o dissonants; però es parla menys de les actituds, que fan que els líders o persones d'empresa portin a la pràctica i amb èxit aquestes habilitats i coneixements tan ben treballats.

La metànoia és pel lideratge com "la samfaina pels conills". És l'aliment que fa possible que les persones treguin la seva màxima capacitat i que aquesta acabi impactant lògicament en la resta de la seva organització

Segons Peter Senge, "per experimentar la metànoia és sotmetre a un canvi interior i profund. És un canvi real de la ment i el cor, un canvi en la percepció, visió del món, i la jerarquia de valors. Per fer-ho cal un canvi en la direcció, en l'actitud i el comportament".

Sabeu la paràbola de la granota bullida? "Si a una granota se la posa en una olla, sobre un foc intens, buscarà saltar i escapar-se, mentre que si la posem en una olla amb foc mínim i augmentem gradualment la intensitat del foc, la granota no buscarà escapar-se".

Els éssers humans reaccionem com una granota, reaccionem si el canvi és sobtat, i ens adaptem si el canvi és gradual i continu.

Si volem construir organitzacions que aprenen, hem de procurar que les persones que en formen part desenvolupin les seves capacitats, i entenguin com funcionen les persones i les seves relacions, més enllà de models més clàssics. Haurem de procurar enfortir processos d'aprenentatge que facilitin que les persones s'enfrontin de manera productiva a les situacions.

I per què això sigui possible, si entrenem els líders en metànoia, facilitarem que l'èxit sigui compartit entre les persones i la seva organització.

Avui et destaquem
El més llegit