Musk es desmarca i es marca sol

Imagineu que la vostra marca és molt forta. Pot ser la vostra marca personal; no podeu sortir de casa, o la del vostre producte o empresa; veneu pels descosits. Ara, a més, imagineu que aquesta marca és global; sou líders en el vostre sector, un sector que no existia abans que no creéssiu el vostre producte i on quinze anys després encara no hi teniu competència. Posats a fer, imagineu que aquesta marca vostra no cal ni dir-ne el nom per a que sigui reconeixible, que la imatge és tan potent que, com els passa a Apple, Nike, McDonald’s o MasterCard, el contorn del vostre isotip ja us identifica. I encara més, el nom del vostre producte està tan imbricat en la cultura que la marca s’ha convertit en verb (com li ha passat a Google, que és un verb en anglès) i el seu ús ha esdevingut tan comú que fins i tot els competidors utilitzen la vostra marca. Teniu el millor de Google, la vostra marca és un verb, i el d’Apple, el vostre isotip el reconeix tothom. Una marca així, segons Brand Watch, estaria valorada a partir dels 4.000 milions de dòlars. Qualsevol hi signaria amb els ulls tancats.

Qualsevol, excepte la cigala* i la butxaca més llarga d’internet, Elon Musk. En la seva penúltima matxada (ja sabeu que la última no existeix) va decidir a cop de tuit canviar el nom i la imatge de Twitter per el d’饾晱**. Això passava diumenge a la nit hora nostra quan amb un tuit disparava contra l’ocellet blau. L’isotip que encara trobeu a l’aplicació mòbil i en algun racó del web que encara no ha estat substituït per la infame 饾晱, va ser dissenyat per Martin Grasser l’any 2012 a partir d’un redisseny de l’antic ocellet, molt més naïf. De matriu geomètrica, les formes de l’ocellet responen a un joc visual d’encaix de cercles com molt bé explica el seu creador. L’actual 饾晱 és la primera proposta que li va fer gràcia de les que li van fer usuaris que li van respondre al tuit de l’anunci del canvi de nom. Tant podria ser la imatge d’un macro-prostíbul de carretera com d’una discoteca de polígon com d’una marca de mitjons de mercat. Hores després, a la nit de San Francisco, la lamentable 饾晱 era projectada a la façana de la seu central de Twitter a Market Street junt al encara logotip de Twitter al que li faltava la w.

M茅s info: Una setmana a Threads que sembla un any

En una altra excentricitat del milionari, a l’abril, havia fet treure la w del rètol de la façana deixant-hi “Titter”, que en argot vol dir riure per sota el nas, allò de quan se t’escapa el riure quan no vols. És una altra gracieta marca de la casa, junt amb els 69 que guixa sempre que pot en informes i documents i el 420 que també guixa per tot arreu (el 420 denota les 4:20, l’hora en què els estudiants de Califòrnia dels 70 quedaven per fumar marihuana. Avui s’utiltza en argot per designar l’herba de fumar.

Musk ha rebatejat espais i sales de reunions amb noms tan creatius com “eXposure,” “eXult” i “s3Xy”

L’ocell blau gegant que hi havia a la recepció de Twitter i tots els que hi havia a l’interior també han volat. Musk ha rebatejat espais i sales de reunions amb noms tan creatius com “eXposure,” “eXult” i “s3Xy”, segons fotos que ha pogut obtenir el New York Times.

A Musk l'obsessió per la 饾晱 li ve de lluny. La seva primera empresa es deia 饾晱, més tard absorbida per PayPal que és d’on li ve la pasta. D’aquí el nom de la seva empresa aeroespacial SpaceX. Però darrere de la 饾晱 hi ha un pla més ambiciós que mai no ha amagat: convertir Twitter en una über-aplicació a la WeChat xinesa. WeChat va començar sent una aplicació de xat com WhatsApp que va anar integrant poc a poc tots els serveis de la web. El 2011, en una web mòbil xinesa encara incipient, a WeChat no li va costar massa créixer fins a convertir-se en el monstre que és avui. Per entendre’ns, WeChat és alhora WhatsApp, Twitter, Facebook, YouTube, Khan Academy, l’aplicació de La Caixa, Booking, TripAdvisor, Zoom, botiga de videojocs i moltes coses més. “L’aplicació per a tot”, aquesta és la dèria de Musk.

Els darrers vídeos que ha penjat sobre la nova marca, una 饾晱 amb fons negre ple d’imperfeccions —com som els humans diu ell— és ple glitches i errors buscats que li donen un aire de Black Mirror. No crec que se’n surti; la internet d’avui no és la de 2011 quan va sortir WeChat, les regulacions d’occident no són les de la Xina i un mercat global és heterogeni, multicultural, multilingüe i multimoneda, a diferència del mercat monolític xinès.

El que li quedava de més valor a Twitter era la marca

Després de fer fora mitja plantilla, d’espantar el 50% dels anunciants i de no parar de perdre usuaris des que Musk se’n va fer amo, el que li quedava de més valor a Twitter era la marca. Faria bé Musk de desconnectar de Twitter un temps, perdó d’饾晱, sortir de la seva bombolla on ja només els trumpistes li riuen les gràcies i visitar el planeta Terra.

————————

*Va reptar públicament Mark Zuckerberg a mesurar-se la cigala per veure qui la tenia més llarga.

**He pogut utilitzar el caràcter 饾晱 a tot l’article perquè l’isotip que ha escollit Musk és un caràcter genèric Unicode conegut com a "X majúscula matemàtica". El nou logotip també és gairebé idèntic a la "x" minúscula de la font Monotype "Special Alphabet 4".

M茅s informaci贸
Vota IA
El c脿ntir d鈥橢lon Musk
Threads, el Twitter de Meta: sortir del foc per caure a les brases
Avui et destaquem
El més llegit