Són les emocions les noves eines de feina?

L’altre dia al podcast Engaging Leader en Peter Bregman presentava el seu nou llibre Leading with emotional courage (liderant amb coratge emocional) en què repassava quines eren les claus d’un bon lideratge d’aquells que inspiren, motiven i transcendeixen en el temps.

El podcast incloïa reflexions molt interessants referents al lideratge, però la que em va sorprendre més va ser aquesta: “Un/a líder disposat/da a sentir qualsevol cosa, pot afrontar-se a qualsevol cosa.” Em va semblar vertaderament interessant, ja que no només parla d’emocions, sinó que s’atreveix a fer servir el verb “sentir-les”.

"Quan parlem de lideratge, ja no en tenim prou amb parlar d’emocions. Ara hi haurem d’incloure l’habilitat i el coratge de poder-les sentir"

Incorporar les emocions, l’empatia, l’escolta activa i un llarg etcètera a l’hora de liderar no és cap novetat. Ho promou la intel·ligència emocional del Daniel Goleman, ho defensen els advocats del lideratge transformacional propulsat per James McGregor i ho inclouen altres teòrics com l’Otto Scharmer en la seva teoria U on parla de liderar des d’una ment oberta, un cor obert i una voluntat oberta per poder acollir allò que ens aporta el futur emergent típic dels entorns VUCA.

No obstant això, la frase d’en Bergman va un pas més enllà. Si ho traslladem a la nostra quotidianitat, al cap i a la fi tots som líders en algunes situacions, i en última instància som líders de les nostres vides. Podem pensar en una conversa que tenim pendent i analitzar el motiu pel qual no l’estem tenint, segurament no serà per falta d’eines comunicatives i verbals, sinó més aviat perquè no estem disposats o disposades a sentir allò que ens provocarà aquella interacció: ja sigui incomoditat, ràbia, vergonya, frustració, desconnexió, etc.

Més info: Ferran Ramon Cortés: "Els empresaris no se senten còmodes parlant d'emocions"

Per tant, en un món globalitzat que té lloc en un entorn VUCA on la gestió del canvi i l’adaptació a la incertesa i la volatilitat seran essencials per poder tenir èxit en les organitzacions, quan parlem de lideratge, ja no en tenim prou amb parlar d’emocions. Ara hi haurem d’incloure l’habilitat i el coratge de poder-les sentir totes amb naturalitat quan calgui i ens visitin.

Com, però, podem millorar un terreny tan intangible i efímer com les emocions? Tornant al Peter Bregman ell ens proposa la següent formula: ens explica que el primer pas cap al coratge emocional és sentir-nos segurs/es de nosaltres mateixos/es, afegeix que també ens cal estar connectats i connectades amb la resta i acaba dient que és fonamental estar compromesos/es amb una causa que ens mogui i ens importi i que ens permeti donar sentit a allò que fem.

La manera d’arribar a aquesta connexió i serenitat és a gust del consumidor, pot ser meditant, fent ioga, sortint a córrer, anant al gimnàs, estant en contacte amb la natura i un llarg etcètera, tot allò que ens connecti amb nosaltres mateixos/es i que ens ajudi a la vegada a connectar amb la resta serà una bona pràctica per enfortir aquests músculs emocionals que tan bé ens aniran de cara al futur personal i empresarial.

"El domini de les emocions serà clau en el lideratge 4.0"

Sigui quina sigui la manera que escollim, el que és indubtable és que el domini de les emocions serà clau en el lideratge 4.0. Com ja deia la Maya Angelou: “La gent oblidarà el que vas dir, oblidarà el que vas fer, però mai oblidarà com la vas fer sentir”.

Més Informació
Impactar les emocions per guanyar
Joan Hortalà: "La borsa es mou molt per sentiments"
Avui et destaquem
Comentaris