És cert que la recessió que hem patit i la davallada financera que han sofert els mercats i les empreses, han provocat una davallada de facturació, pèrdua de vendes...de clients i tot el que ja sabem. Però el que no pot ser és que després de tant de temps, les empreses encara perdin clients.
I doncs, per què hi ha empreses que encara perden clients? A continuació en trobareu les principals raons:
-Els productes o serveis que ofereix l'empresa tenen avantatges competitives que els diferenciïn de la resta? En cas negatiu, si l'empresa competeix amb productes o serveis similars als de la competència, sempre n'hi haurà de més barats i per tant els clients migraran cap els més econòmics. Ja no diem si els nostres productes o serveis són obsolets.
-L'empresa està totalment enfocada a la venda? Es coneix el significat del client intern i extern? Tota l'estructura de l'empresa, ja siguin productes o serveis, ha d'estar dirigida a donar un valor que complementi la tasca comercial i doni un cert valor afegit al producte o servei. Recordem que la política estratègica la decideix la direcció i la d'implantar a tots els nivells.
-Es disposa d'una mínima estructura comercial, ben organitzada i que englobi les tasques de màrqueting, atenció al client i gestió de les reclamacions? No cal pensar en cap megaestructura, sinó que cal una bona organització i si cal, es pot externalitzar per no augmentar les despeses de personal. Tampoc cal disposar de cap CRM complex, però si entendre que cal disposar d'una bona base de dades i elaborar les estadístiques de vendes necessàries per a fer un bon seguiment de cada client.
-El departament comercial o persones encarregades de realitzar les tasques de venda estan orientades a generar satisfaccions als clients i a no generar inseguretats?
-I per acabar, l'empresa disposa d'un pla de fidelització de clients? Cal recompensar la fidelitat del client que repeteix, generant noves expectatives que impliquin una relació comercial transparent i el màxim de captiva.
Encara que sembli estrany, moltíssimes empreses continuen desenvolupant les mateixes pràctiques que en els temps de bonança econòmica i continuen excusant-se en la crisi i amb la conseqüent davallada de preus per a defensar la seva ceguesa la gestió del canvi.