Pimes i multinacionals: totes encaixen en el 'lean canvas'

Dins del management estratègic també hi ha les modes. Qui no recorda la gestió dels colls d'ampolla proposats per Eliyahu Goldratt, o el JIT per Deming o Juran, o noms il·lustres com ara P.Drucker, Robert S.Kaplan i tants altres… Ara li toca al Lean Canvas, un dels models més en voga, i un dels models que permet adaptar-se a qualsevol mida d'empresa, des de una start-up a una multinacional, passant per una pime.

El lean canvas permet analitzar i diagnosticar la situació de l'empresa a partir del model de negoci que segueix, i sobretot permet adaptar-se a les característiques de la pime catalana. Com ja sabem, el 95% de les empreses catalanes són pimes amb menys de deu treballadors. Aquesta tipologia d'empresa està fent esforços per a professionalitzar cada vegada més la seva gestió.

Veiem com el lean canvas la pot ajudar, això si, amb molta dosi de pragmatisme i de sentit comú. La següent pauta ens hi ajuda:

1. Segmentació de clients: cal saber i identificar quin és el client a qui ens dirigim. També hem de saber si tenim prescriptors del nostres productes/serveis que ens recomanaran davant del nostre client.

2. Quins problemes té el nostre client? Hem d'esbrinar els tres problemes principals que té el nostre client i quines solucions alternatives al nostre producte/servei utilitza per a solucionar-los. Aquesta informació és de vital importància per saber si el nostre client té clar que vol i que n'espera de nosaltres.

3. Definició clara del producte/servei: l'empresa ha de saber de forma molt clara, simple, senzilla i eficaç i capaç de comunicar-ho en una frase, quina es la seva proposta de valor. O sigui, què s'ofereix i com s'ajuda a resoldre els problemes dels clients.

4. Solució: Cal saber i comunicar fàcilment quines són les tres característiques més importants del nostre producte/servei que ajuden al client. En el punt anterior definíem el concepte de producte o servei, en aquest punt n'expliquem i resumim en tres característiques. No cal centrar-se en altres discursos paral·lels, només les més importants.

5. Distribució/canals: Com arribem al client? Quina segmentació o tipologia diferent de client tenim? Segons el segment de client caldrà dirigir-nos-hi mitjançant canals o vies comercials diferents: comercials propis, externalització amb task force, intermediaris o distribuïdors, franquícies, e-commerce...

6. Ingressos: Cal tenir molt clar com es guanyaran els diners amb la venda, lloguer, cessió...del nostre producte/servei i quins marges es necessiten per la pervivència de l'empresa. Evidentment cal tenir clar els preus de venda i marges a intermediaris, comissionistes...

7. Despeses: Al contrari del punt anterior, hem de saber tota l'estructura de les despeses i de tot allò que ens costa diners, tant del personal, productes, financeres (préstecs, confirming, pòlisses de crèdit...). Cal tenir una programació mensual i anual per evitar sorpreses. L'ideal es elaborar un pressupost provisional i anar modificant-lo.

8. Establir indicadors: També anomenat Quadre de Comandament o Balanced Scorecard. Hem de disposar d'una sèrie de paràmetres o indicadors que ens permeti valorar l'evolució del nostre negoci i a prendre decisions de forma ràpida però eficaç. Aquests indicadors poden tenir naturalesa comercial: número de clients i la seva evolució..., naturalesa productiva: unitats produïdes, unitats exportades...El més important és que siguin constants i que tota l'empresa els utilitzi. És recomanable saber l'estat de la tresoreria diàriament.

9. Avantatge competitiu: És la part més difícil, doncs cal saber quina és (sempre és la suma de diversos factors) i a més ha de coincidir amb la percepció dels clients. És aquell fet diferencial que provoca mantenir els clients i fidelitzar-los, sense entrar en qüestions de preu del nostre producte/servei. Es perillós no saber aquest punt, doncs pot condicionar el creixement o continuïtat de l'empresa.

Si seguim aquestes recomanacions i som capaços de desmarcar-nos una estona de la gestió diària de la nostra pime, tindrem un bon full de ruta per a comprovar i decidir l'evolució de la nostra empresa. El lean canvas sumat al sentit comú és una bona eina sempre que es vulgui fer servir. La decisió és nostra.

Avui et destaquem
El més llegit