Un simple canvi de nom ens porta a on som. Una empresa canadenca que arriba a l'èxit de la mà d'un aparell que permet enviar i rebre missatges i e-mails de manera segura i sense pagar grans sumes de diners. L'aparell és la BlackBerry i l'empresa és Research In Motion. El mateix nom de l'empresa és un perquè en tota regla, una missió al món: la recerca en el moviment. Aquesta missió porta l'empresa a crear un Què, la BlackBerry, amb la que conquerirà el món dels smartphones durant un llarg període, però tot canvia quan el què passa al davant del perquè de l'empresa.
Davant la sortida de rivals com Apple i Samsung, l'empresa canadenca s'embranca amb una competició basada en el seu què, en la blackBerry, oblidant-se del seu perquè (la recerca), fins al punt de canviar el seu nom i passar a dir-se BlackBerry enlloc de Research In Motion. Un canvi simbòlic, si ho voleu, però que reflecteix fins a quin punt els seus gerents han oblidat la missió de l'empresa i que l'ha portada a mirar de malvendre's. No és el mateix tenir com a missió millorar la vida de les persones en base a la mobilitat que fabricar telèfons. Mantenir-se en el perquè hagués permès a l'empresa adaptar-se al mercat i moure el seu què a temps, fins i tot abandonant-lo si calia, però l'empresa va decidir que el seu què era massa important i el seu perquè massa eteri. Un error.
Davant la sortida de rivals com Apple i Samsung, l'empresa canadenca s'embranca amb una competició basada en el seu què, en la blackBerry, oblidant-se del seu perquè (la recerca), fins al punt de canviar el seu nom i passar a dir-se BlackBerry enlloc de Research In Motion. Un canvi simbòlic, si ho voleu, però que reflecteix fins a quin punt els seus gerents han oblidat la missió de l'empresa i que l'ha portada a mirar de malvendre's. No és el mateix tenir com a missió millorar la vida de les persones en base a la mobilitat que fabricar telèfons. Mantenir-se en el perquè hagués permès a l'empresa adaptar-se al mercat i moure el seu què a temps, fins i tot abandonant-lo si calia, però l'empresa va decidir que el seu què era massa important i el seu perquè massa eteri. Un error.
Simon Sineck, al seu llibre Start with Why parla d'empreses que, com Research In Motion, van perdre el seu perquè de la mà del seu què, perdent tot allò que les feia grans. En comparació, parla d'empreses que tenen en el seu perquè la idea central del negoci i que, per tant, són capaces d'adaptar-se als canvis amb èxit. Research In Motion no n'era una, i és una llàstima.
Subscriu-te de franc a VIA Empresa i rebràs al teu correu les nostres millors històries, reportatges i entrevistes, a més d’altres avantatges exclusius per a subscriptors.
Abans d'enviar-nos les teves dades llegeix la següent informació INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES Responsable del tractament: TOTMEDIA COMUNICACIÓ, S.L. Finalitat del tractament: Atendre les sol·licituds d'informació que els usuaris d'aquest formulari ens enviïn. Legitimació: Consentiment de l'interessat en enviar-nos el formulari amb les seves dades. Destinataris: El personal, la direcció de l'empesa i els prestadors de serveis necessaris per complir amb les nostres obligacions. No cedirem les seves dades a tercers. Drets que l'assisteixen: Té dret a accedir, rectificar i/o suprimir les seves dades, així com altres drets, com s'explica detalladament a la política de privacitat, dirigint-se a privacitat@totmedia.cat. Informació addicional: Per a més informació consultin la política de privacitat.