Què vols, créixer o innovar?

Quin dilema, saps? De vegades em trobo en situacions on no està gens clara la seva resposta. D'altres, on el creixement és el que mana i per això busquem aquells clients que ho faran possible, sempre i quan el marge de benefici ho permeti. Els més acadèmics sovint diuen que si es vol créixer, s'haurà d'innovar de manera contínua.

Però hi ha diferents aspectes lligats amb aquest tema que se'n parla menys. És força natural parlar de la innovació quan ens referim a posar en marxa nous productes o serveis que permetin diferenciar-nos front altres competidors. En canvi no es parla tant de la cultura interna, que farà possible aquesta innovació.

La cultura empresarial és pròpia i pertany a cada organització. No he conegut mai dues cultures idèntiques. Precisament aquesta variabilitat fa possible aquella dita informal "per a nosaltres el més important és això...". No és gaire profitós lluitar en canviar la cultura d'una organització, en canvi sí que ho és el fomentar la innovació dins l'empresa, que permetrà aquest canvi cultural.

Les empreses que fomenten la innovació generen espais de creixement, que fan possible que la seva gent aporti més decisivament des del seu lloc de treball. Però cóm es fa?

• Estimulant l'aprenentatge individual. Si s'accepta l'error com una manera d'aprendre, farà que els nostres col·laboradors s'arrisquin més i aportin més.

• Generant espais d'aprenentatge en equip. Si s'és actiu en què les persones comparteixin en grup les seves pors i els seus reptes, farà que els equips naturals deixin de ser només un grup i es converteixin en equips d'alt rendiment.

• Equips transversals. Si es busca la innovació des de qualsevol àrea de l'empresa i en especial per millorar el servei que s'ofereix als clients externs, el fet de compartir transversal farà que s'identifiquin reptes per innovar més decisivament.

• Incentivant la innovació. Si es posa en marxa un programa que incentivi les noves idees i propostes, farà que els col·laboradors es motivin en aquest sentit: serà una manera d'informar-los, què han de fer un cop més, per alinear-se amb la seva organització.

De ben segur, si volem que dins la cultura de la nostra empresa la innovació tingui un paper important, haurem de triar en aquest sentit. Una excel·lent forma d'apostar més decisivament pel talent de les persones i equips de les nostres organitzacions, fet que farà possible també el creixement empresarial. És qüestió de provar.
Avui et destaquem
El més llegit