Empresa, cultura i societat digital

ChatGPT i Google no són el mateix. Com fer-los servir

29 de Març de 2023
Genís Roca

ChatGPT és un model basat en intel·ligència artificial orientat a generar textos coherents a partir de les preguntes o temes que li dius. La seva vocació és la comprensió i la coherència, però no el rigor. Posa més focus en el procés de construcció d’un raonament que no pas en el procés de documentar-se per intentar ser precís. Busca contextos més que no pas dades. En canvi el cercador de Google es basa en una indexació exhaustiva dels continguts que hi ha a la xarxa, presentats de manera ordenada a partir d’algorismes que intenten avaluar quins enllaços són més o menys pertinents. Per tant, ChatGPT intenta redactar textos mentre que Google intenta oferir resultats. Un escriu, l’altra documenta. Res a veure.

 

Per això ChatGPT no s’entreté en especificar les fonts que ha tingut en compte per elaborar el text que ens presenta, perquè en cap cas pretén oferir informació sinó redactar textos. Però és evident que sobre aquest motor es podran idear nous serveis i solucions, alguns dels quals posaran focus justament en això: oferir informació fiable ja redactada. És el camí que està explorant Bing, però també You o Perplexity. És a dir, ChatGPT no és una alternativa al cercador de Google, però amb la seva tecnologia ja hi ha alternatives i encara n’hi haurà més, i Google està molt preocupada. L’eina resultant té una lògica diferent: no faig una cerca, sinó que faig una pregunta o inicio una conversa. Aquesta lògica és més poderosa, perquè ens deixa més a prop d’un assistent que no pas d’un cercador, i a partir d’aquí es poden dissenyar assistents més específics: un assistent per temes mèdics, un assistent per temes legals, un assistent per redactar notícies, un assistent per escriure guions... eines basades en informació i conjunts de dades molt supervisats i avaluats.

“ChatGPT no és una alternativa al cercador de Google, però amb la seva tecnologia ja hi ha alternatives i encara n’hi haurà més, i Google està molt preocupada”

Tot va molt ràpid però encara no estem aquí. Ara per ara ChatGPT és el que és, només una eina orientada a les converses i la generació de textos. Però la seva interfície és tant amistosa comparada amb la seca relació d’enllaços que ofereix Google, que tot sovint caiem en la temptació de fer les preguntes a ChatGPT. El resultat és encisador, però catastròfic si el que volies era buscar informació. Encerta molt, però tot sovint s’ho inventa. Directament s’ho inventa.

 

Documenta’t amb Google, redacta amb ChatGPT. Sembla fàcil, però demana una certa tècnica. Igual que hi ha tècniques per fer cerques eficients a Google, hi ha tècniques per fer converses eficients a ChatGPT. El realment important és no oblidar mai que són dues eines diferents i que cadascuna serveix pel que serveix.

Sembla una diferència clara, però no. Jo mateix vaig fer un tuit lamentable molt confús, que per sort molta gent va corregir i qüestionar (gràcies @jesuspurroy, @rogergallart, @enricb, @RoSaMa, @polmaresma, @cenforlg, @sergio_spd, @Joel_imbergamo, @Luis__Lope, @drilfy, @karkinyolis, etc).

En aquest context em sembla molt útil la feina que ha fet l’Observatori d’Ètica en Intel·ligència Artificial de Catalunya (OEIAC), que ha resumit en una infografia (en català, castellà i anglès) com fer servir ChatGPT: 

:OEIAC cat