Sèniors i Interim Managers: innovar als 50

Després de cinc anys intensos i plens de coneixences, com dirien Llach i Kavafis, vaig deixar fa uns mesos el projecte de la Marca Barcelona a l’Ajuntament de la ciutat per iniciar una nova etapa professional enfocada a la consultoria i la formació al voltant de la comunicació i el branding. Des de llavors, comparteixo el meu bagatge amb empreses, institucions i professionals que requereixen una transformació de la seva comunicació digital ò un rellançament de la seva marca, entre d’altres. I faig formació sobre estratègies de comunicació i marca a professionals i estudiants que m’enriqueixen tant com si fes un viatge a Ítaca.

Cantussejant la cançó, en aquesta nova travessia descobreixo ports que els meus ulls ignoraven. I passo de ser Consultora a ser ‘part time Manager’, d’altres vegades “Interim Manager”, i soc una de les tres o totes tres a la vegada. Com aquella qui escriu un diari de viatge, faig una parada en el camí per reconèixer el meu nou format de feina, que porta associat un repte amb cada nou projecte, i que s’anomena, prioritàriament, internim management. .

Hi ha una frase de Leticia Asenjo, psicòloga i escriptora al diari Ara (28.9.22) que en el seu dia em va seduir: “El cervell és una màquina programada per aprendre, però només si hi ha novetat i/o desconeixement.” Per això decideixo escoltar a aquells que en saben per fer aquest article, i m’entrevisto amb professionals dels recursos humans, el head hunting i l’interim management per enriquir la meva exploració sobre aquest tema. I navego per Google i ChatGPT per complementar la investigació.

Diu l’interim management Hiring Guide 2021 de Servitalent que hi ha un 83% d’homes i un 17% de dones en aquest perfil professional. I com a mostra, he pogut recollir les opinions de 5 homes i 2 dones, que ja és molt.

  • Esther Casademont, fundadora i directiva de Hunivers People Hub
  • Iñaki Saltor, soci director de Saltor Talent
  • Jorge Ramos, soci d’EIM España
  • Juanjo Planes, President de Konsac
  • Juli Pau, CEO d’Allens Consultores
  • Lola Saez, Manager in Motion
  • Valen Sobreroca, Pol Codina i Marc Francès de SarahMarlex

La definició de l’interim management

La traducció literal d’interim management al català seria ‘gestió interina’ i el subjecte seria l’interim Manager ò gestor/a interí/na. S’ha de reconèixer que el naming és poc atractiu, especialment quan la paraula ‘interina’, en el cas de la dona professional, s’associa encara al nostre país amb ‘dona de fer feines que fa una suplència’.

Per una percepció més neutra (les paraules son importants), ho deixarem en anglès:

L’interim manager és un/a professional sènior, altament qualificat/da que s’incorpora a l'organització a temps complet o parcial mitjançant un contracte de serveis, per dur a terme un projecte concret dins de l’empresa, amb objectius i durada prèviament definits.

Els perfils més sol·licitats

Segons el 2020 Interim Executives Survey. interim management Around the Globe - una  enquesta realitzada a professionals d’interim management dels Estats Units (75%), Europa (20%) i la resta a professionals de Brasil, Austràlia ò SudÀfrica-, els càrrecs més sol·licitats son aquests:

  1. Chief Executive Officer (61%)
  2. Chief Operating Officer (52%)
  3. Chief Financial Officer (28%)
  4. Chief Marketing Officer (16%)
  5. Chief Information Officer (15%)
  6. Chief Technology Officer (12%)
  7. Chief Sales Officer (11%)
  8. Chief Human Resources Officer (2%)

Pel que fa al meu expertise, els encàrrecs per a Chief Marketing Officer estan en una molt lloable 4a posició i la demanda és d’un 16% del total. 

Segons l’estudi de la International Network of Interim Manager Association (INIMA),  el 66% d’interim managers tenen entre 40 i 60 anys, i el seu perfil s’associa amb professionals experimentats i amb un llarg recorregut professional. A Espanya, l’any 2022 l'edat mitjana d’Interim Managers era de 53,4 anys.

Segons el mateix l’estudi, només hi ha un 14% de dones interim managers a Europa. A Espanya som un 6%, entre les que m’incloc a partir d’avui!

Per a Juli Pau, CEO a Allen Business Solutions, la visió de l’empresa que els contracta te aquest criteri “tot el que no és el meu core business, ho externalitzo, per més eficient, i el mateix concepte amb la direcció en C-level.”

Els seus inicis a Europa

La pràctica de contractar professionals ‘de gama alta’ en mode ‘interin’ es va iniciar a Europa fa uns cinquanta anys. De fet, segons Wikipèdia, va ser la consultora holandesa Boer and Croon, nascuda l’any 1973 que va trobar la fórmula per contractar professionals altament qualificats amb flexibilitat, rapidesa i per períodes limitats, en resposta a les estrictes lleis laborals de contractació i acomiadament existents llavors.

És per això que els Països Baixos es consideren el "bressol” de l’interim management (en endavant, IM). Més tard es va estendre a Alemanya, el Regne Unit i França. Els Estats Units són el mercat més gran de gestió interina fora d'Europa.

A diferència d’altres països, el 51% dels professionals d’IM a Espanya treballen a part time, mentre a la resta de països europeus la implicació de l’IM a l’empresa és del 100%, a full time. També ens diferenciem dels altres països en la mida de les empreses.

Els Països Baixos es consideren el "bressol” de l’interim management

A Espanya i Itàlia es treballa majoritàriament en companyies de menys de 100 treballadors, mentre a altres països d’Europa és més habitual que l’IM treballi amb empreses de més de 500. Tot això segons l’estudi d’INIMA.

També és cert, segons recollim de les diferents persones entrevistades, que a Espanya l’IM està trigant més a consolidar-se, per percepcions antigues encara com la presencialitat ò la falta de confiança. Tot i això, segons comenta Iñaki Saltor, soci director de Saltor Talent, el canvi és imparable:  “Les companyies no es poden permetre el luxe de perdre aquest talent. Cada cop és més complicat trobar talent, no es pot desestimar un % de població (en creixement) perquè te més de 50 anys”.

La nostra única certesa és la incertesa

La crisi climàtica (la manca d’aigua ara més que mai), la guerra d’Ucraïna (l’enèsima guerra), el tsunami digital (l’OpenAI, el ChatGPT) que va tan ràpid però ningú sap cap a on; la covid, l’afectació econòmica i social de la covid; la crisi energètica, la dels bancs ... la de les nostres butxaques... . I els ODS com a solució i manual d’ús, que costen tant d’aplicar.

En aquest entorn de canvi constant, la pandèmia va funcionar com una acceleradora cap a nous models de treball, que ja sortien als PowerPoint de les consultories, però que vam haver de passar a la pràctica en un experiment global sense precedents.

La nostra única certesa es la incertesa. Flexibilitat i tecnologia son paraules habituals en aquesta societat líquida, que deia Bauman. En l’entorn professionals, empreses de totes les mides i professionals de totes les edats també estan adaptant-se a aquests canvis, posant en valor nous skills, noves formes de lideratge, cuidant el talent des de l’empresa, el treball entre casa i l’oficina, la ciberseguretat... Tot plegat, com a part del canvi ràpid i incert que estem vivint.

L'interim management

“To be effective, the innovation must be simple and clearly focused on a specific need.” Peter Druker

Probablement l’interim management és la resposta a una ‘specific need’: la necessitat de l’empresa d’atendre a la casuística incerta de les situacions prioritàries, urgents ò difícils dels temps actuals, amb els professionals amb experiència i seniority que els hi manquen, amb capacitat de reacció, contractació acotada en el temps i un compromís de resultats.

La posició d’Interim Manager, ja sigui per lliure ò a través d’empreses intermediàries, també és fruit de la flexibilització de les relacions laborals i les feines per projectes dels últims anys.

OFERTA: quin és el perfil de l’Interim Manager?

Tal com ens explica Marc Francés, Managing Director de SarahMarlex, aquests professionals poden ser:

  • “Persones amb un coneixement o experiència concreta (normalment gràcies a carreres dilatades), decideixen posar-se a disposició d’una o vàries empreses. Això és conseqüència d’una decisió de carrera de no treballar més en exclusivitat o de manera indefinida.
  • Professionals liberals (principalment consultors/es) que, en un moment donat, decideixen anar de l’assessorament a la implementació, i això implica integrar-se en l’equip d’una empresa de manera temporal.”

DEMANDA: què necessita l’empresa?

A diferència dels Head Hunters, les empreses d’interim management ja tenen una cartera de candidats/es i això pot facilitar la seva contractació ràpida per a un temps concret.

En casos com EIM, empresa que aglutina una àmplia bossa d’IM, tenen una alta demanda de professionals per a fons de capital privat (private equity), que volen executar plans de transforació en comprar una companyia. També treballen amb empreses familiars espanyoles o bé multinacionals, oferint serveis creuats des d’altres oficines d’EIM d’arreu del món. 

En el cas de les pimes, com ens comenta el Marc Francès, Managing Director de SarahMarlex, “amb estructures de costos més fràgils, recorren a aquestes solucions més freqüentment, ja que l’IM aporta flexibilitat per la naturalesa del seu mandat i pel tipus de relació contractual.”  

Seguim amb Marc Francès, el tipus d’encàrrecs acostumen a ser:

  • “Companyies que necessiten una experiència o coneixement crític per una necessitat concreta i busquen una figura que el pugui aportar durant un període determinat.
  • Empreses que requereixen d’algú que potencií o posi en marxa un projecte concret ò que necessitin una figura més experimentada per ajudar a créixer, des de dins, amb persones o àrees menys madures (ex. Senior Advisors/Mentors).
  • Organitzacions que necessiten substituir una figura temporalment i busquen algú que aporti un determinat mètode i rendiment immediat.”

En paraules de Lola Saez, de Manager in Motion, “com més gran és l’empresa més especialista és el perfil d’Interim Manager que es requereix. En qualsevol cas l’essència està a integrar-se en els equips, però amb deadline.“

Saez (in Motion): “Com més gran és l’empresa més especialista és el perfil d’Interim Manager que es requereix"

Com apunta Pere Sitjà, l’empresa en finalitzar el projecte, “no serà la mateixa d’abans” i és factible que l’IM sigui fitxat/da per l'empresa com a directiu/va de la mateixa.

Per a Juli Pau d’Allens Consultores, la feina del CEO és tan artesanal com pedagògica, per gestionar expectatives d’uns i altres: trobar el matx entre l’empresa i l’interim manager, entre la demanda d’uns i l’experiència dels altres.

Avantatges per uns i altres

Entre els avantatges de contractar un IM, ja sigui un/a professional independent o dins del paraigua d’una empresa d’IM, recullo diferents opinions.

  • Experiència significativa en un camp concret, que no es troba dins de l’empresa, agilitat per aplicar els seus coneixements i habilitats per fer-ho en temps condensat.
  • Objectivitat: Perfils independents amb perspectives ‘fresques’, objectivitat en el seu diagnòstic, sense els condicionants interns de l’empresa. També fan una tasca de mentoria interna per garantir l'èxit i l’assoliment d’objectius concrets del projecte, que té data de tancament.
  • Estalvi de costos. L’IM es planteja com una inversió per projecte. És un cost variable com a prestació externa, evitant obligacions legals i càrregues financeres d’una persona empleada en nòmina.

Avantatges per al/la professional IM:

  • Augmentar la varietat de la seva vida laboral
  • La satisfacció de veure resultats i un impacte positiu
  • La gestió interina com una manera de desafiar-se a sí mateixos/es.
  • Llibertat de gestió del seu temps i els encàrrecs que li siguin més interessants, llibertat per expressar el seu punt de vista tècnic des de l’objectivitat.

En resum, tot plegat

EIM és un grup internacional amb 30 d’experiència en l’IM. Jorge Ramos, soci d’EIM España fa una bona exposició de la diferència entre la Consultoria i l’Interim Manager:

“Una persona consultora dedica el 80% del temps a dissenyar un pla de transformació: Metodologia, anàlisi, benchmarking, pla estratègic... Només en un 20% intenta que s'executi aquest pla d'acció. Son perfils limitats dins l’empresa perquè no hi tenen capacitat executiva.

L'interim Manager és al revés: Poden dedicar un 20% per definir un pla d’acció perquè ja ha passat N vegades per situacions similars, que faciliten una proposta amb expertise per entrar a executar, amb una dedicació del 80%, aquest pla d'acció.”

Una persona consultora dedica el 80% del temps a dissenyar un pla de transformació: Metodologia, anàlisi, benchmarking, pla estratègic... Només en un 20% intenta que s'executi aquest pla d'acció

Esther Casademont, un referent en això del headhunting i acompanyament a professional a casa nostra, posa també en valor la figura del/la professional part time

“El part time és una tendència a l’alça, sobre tot per a les empreses de mida més petites (que no de projectes!). Reporta a la direcció de la companyia, però no hi dedica el 100% del seu temps, factura els serveis, i és tingut més en compte que els ‘directius empleats habituals’.

El part time forma part de la sistèmica de l’empresa i la seva col·laboració s’emmarca en un context de continuïtat.”

En el meu cas, i les primeres empreses amb les quals he treballat, em debato entre les tres models, perquè faig consultoria d’empreses, que demanen el suport extern d’una persona experta per dissenyar una estratègia per comunicar-se millor; un cop dissenyat el pla, es genera un entorn de confiança i hi ha voluntat de continuïtat per l’execució del pla. I al final resulta que treballo a part time per uns i altres mentre anem desenvolupant-lo.

Posa-li un nom a tot plegat!

En tot cas, aportar i aprendre in motion

Més informació
La marca existeix ‘per se’: o la cuides o la descuides
Cinc minuts abans del compte enrere
La guerra pel talent s’ha acabat
La teva marca no és el teu ego
Avui et destaquem
El més llegit