Bike rental, el negoci de la bici

A València en cinc anys les empreses que les lloguen passen de dues a la trentena gràcies a l'impuls de la xarxa de carrils-bici i a l'augment del turisme

Ciclistes en el llit del Túria Ciclistes en el llit del Túria

Són uns dels grans incompresos a València. Bloquegen els carrils-bici de la ciutat amb cues interminables de cames pedalejant sense presses, amb la calma de les vacances; també posen molt nerviosos als conductors quan ocupen la calçada. Parlem dels turistes que opten per descobrir els carrers del cap i casal en bicicleta. Molesten a alguns però han contribuït a aflorar un negoci, el del bike rental, que ha crescut de forma exponencial en els últims cinc anys. Es mantindrà en els temps o és una bombolla?

Els nous carrils-bici que s'estan creant a Primat Reig i la zona del Port | Ajuntament de València
Els nous carrils-bici que s'estan creant a Primat Reig i la zona del Port | Ajuntament de València

En primer lloc, contextualitzem. València és una ciutat plana, quasi sense costeres, molt apropiada per moure's en bici. Malgrat això, la xarxa de carrils-bici no va tenir un impuls definitiu fins a l'arribada d'un regidor de Mobilitat molt ciclista, Giuseppe Grezzi (Compromís), a l'Ajuntament en 2015. Les vies existents es van ampliar i es van crear d'altres noves, una d'elles, l'anell ciclista que voreja la 'nou' del centre de la ciutat. Això ha fet que s'haja multiplicat l'ús de les dues rodes, que va arribar a intensitats mitjanes diàries vora les 5.000 bicis pel centre en setembre de 2019; en maig de 2016, quan van començar a registrar-se les intensitats, no arribaven a les 2.000 en els punts més utilitzats.

Un parc de vora 2.500 bicicletes de lloguer

Tot això ha posicionat a València com a una ciutat bike-friendly i la bici és ara un mitjà de transport que ha atret als turistes per visitar-la d'una manera assossegada. El resultat: el nombre d'establiments de lloguer de bicicletes s'ha multiplicat en cinc anys. Tot i que no hi ha un registre oficial, fonts coneixedores del sector afirmen que abans de 2015 hi havia entre dos i quatre negocis dedicats a això i hui serien una trentena amb un parc d'unes 2.500 bicicletes. Conviuen amb el servei de lloguer públic de bicicletes, Valenbisi, que ofereix un servei d'abonament de curta durada, d'una setmana, de 13,30 euros amb els 30 primers minuts d'ús gratuïts i 3 euros l'hora.

A tot això s'hauria d'afegir el micro-rental, establiments que s'han sumat a l'onada del negoci de la bici i han començat a llogar-les com a complement dels seus serveis habituals, com és el cas d'hotels. Ara s'està gestant una associació que unirà i defensarà els interessos de totes aquestes xicotetes empreses de bike rental i que previsiblement es constituirà abans de 2020.  

Laurín: "Abans qui emprenia en això tenia una certa vocació, una consciència per la sostenibilitat. Ara, qualsevol pot comprar 20 bicicletes, les posa al seu local i les lloga"

Un dels seus futurs membres és el gerent de Do You Bike, Alberto Laurín. Va començar fora del boom actual, fa 15 anys, i ara per ara, és el rental de bicicletes més antic de València. Té tres tendes: una a prop de la façana marítima, i les altres dues, al centre històric. Diu que fa una dècada s'obria un negoci d'aquest tipus "cada dos anys" però des de fa cinc, el sector "s'ha revolucionat". Una altra diferència que ha arribat amb els canvis d'estil de vida és la motivació per engegar un bike rental: "Abans qui emprenia en això tenia una certa vocació, una consciència per la sostenibilitat. Ara, com passa en qualsevol altre sector amb demanda, ja no té per què tenir eixa sensibilitat: qualsevol pot comprar 20 bicicletes, les posa al seu local i les lloga".

Do You Bike té una flota de bicis que oscil·la entre les 350 i les 450 unitats. Laurín prefereix no donar xifres del seu negoci, però assegura que lloguen "milers de bicis durant l'estiu". "Ara hi ha una bombolla, s'ha disparat. Ara bé, és cert que ha pujat la demanda perquè tots estem llogant molt", comenta. En l'actualitat sosté que eixe creixement exponencial ja s'ha moderat, cosa que atribueix al "boom de la competència", que també ha obligat a "abaixar un poc els preus". Si algú vol fer càlculs aproximats, les tarifes d'aquesta empresa -que són molt pareguts a les de la resta de la competència a València- van dels 2 als 4 euros l'hora, dels 9 als 15 euros per dia i dels 35 als 40 euros per setmana (varien en funció de si és dia laborable o cap de setmana i si és temporada baixa o alta).

Una altra empresa és Todo Bicis, al Districte Marítim, a prop de la platja. Va obrir les seues portes en 1992 com a una tenda i taller de bicicletes i complements; no va afegir el lloguer fins fa cinc anys. La seua gerent, Silvia López, afirma que "ha crescut molt l'ús de la bici a escala turística", tot i que com a transport habitual dels veïns de la ciutat, "s'ha mantingut en la línia". Ho relaciona amb la pujada del nombre de visitants de València. De fet, les últimes dades (de 2018) reflectien una xifra rècord: 2.064.94 turistes. "Pareix que s'està ampliant el mercat. Està creixent la demanda i hi haurà feina per a tots. Crec que el lloguer de bicis ha vingut per quedar-se, i qui el faça bé, tindrà feina", assegura.

Ciclistes en el passeig marítim de València | Cedida
Ciclistes en el passeig marítim de València | Cedida 

La primera xarxa d'aparca-bicis tancats a València busca finançament

L'impuls de la bici a València també ha derivat en altres idees de negoci. Una resol una inquietud malauradament molt habitual entre els ciclistes de les ciutats per por als robatoris: l'aparcament en el carrer. Parlem de Viu la Bici, una startup que busca finançament per micromecenatge (via LaTeuaTerra.com) per muntar una xarxa d'aparca-bicis tancats i a peu de carrer, impulsat per Ana Piérola i Mauro Attardi. Si assoleixen l'objectiu, instal·laran un primer tancat i cobert entre el cèntric barri del Carmen i el Jardí Botànic. Busquen donar resposta a la necessitat tant de qui vol deixar la bicicleta durant una estona i té por que li la furten, com a qui viu en un pis xicotet o sense ascensor i no pot guardar-la.

López: "El lloguer de bicis ha vingut per quedar-se, i qui el faça bé, tindrà feina"

El funcionament és molt senzill: els usuaris s'han de registrar en una pàgina web, on reben un codi que els permet accedir després al recinte cobert. Diuen que s'inspiren en models implantats als països nòrdics, però a l'Estat espanyol ja són molts els municipis que compten amb algun sistema d'aparcament tancat per a bicicletes. Diferents negocis que afloren al voltant d'un nou estil de vida a València que camina, cada cop més, a dues rodes.

Més informació
Robinbrick, la startup que va néixer sobre una bicicleta
Oh! Bike: la bicicleta biònica feta a Barcelona
El futur de la bicicleta
Avui et destaquem
El més llegit