Confecomerç: “S’estan prenent decisions de compra de proximitat”

La confederació de comerciants valencians alerta de la desertització del consum al centre de les ciutats a canvi d’una més alta dinamització dels comerços de barri

Una carnisseria al mercat central de València | iStock Una carnisseria al mercat central de València | iStock

El comerç de proximitat s'activa a poc a poc després de mesos molt durs. "El mal al mes de maig va ser demolidor, però ara s'està recuperant la demanda. Hi ha por als rebrots i veiem com el centre de les grans ciutat estan buidats de persones amb el transport públic sota mínims; molta gent està prenent la decisió de no moure's, però els comerços de barri estan veient-se beneficiats. La gent està prenent decisions de compra de proximitat", ha destacat Rafael Torres, president de la Confederació d'Empresaris del Comerç, Servicis i Autònoms de la Comunitat Valenciana (Confecomerç CV) en la presentació online d'aquest dimarts de la campanya Xicotet comerç. El futur que compres.

La proposta busca "cridar l'atenció sobre el valor de les coses veritablement importants per a nosaltres com és el futur", en unes circumstàncies tan especials com les actuals, després de la crisi pel coronavirus. La presentació ha comptat amb la participació del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, Rafael Climent, qui ha recordat que la Generalitat Valenciana ja ha abonat els imports a vora 43.000 autònoms valencians en concepte d'ajudes extraordinàries.

Nou model de consum?

Torres ha assenyalat que “estem davant un escenari en el qual es fa imprescindible preguntar-nos pel model de consum i el model de ciutat que volem, sent cada vegada més rellevant apostar per la sostenibilitat, el medi ambient, la proximitat i el foment del nostre teixit empresarial, en definitiva, per la nostra economia local. Hem passat per una crisi sanitària, que ha derivat irremeiablement en una crisi econòmica i social, i que esperem ens faça recapacitar sobre la forma més adequada de comprar, més respectuosa, més saludable, que vetle per valors socials, que genere un futur per a les nostres generacions, que aposte per un entorn més just, equilibrat, sent essencial la cura de la nostra producció local, així com dels nostres canals de distribució on el xicotet comerç és una peça essencial”.

“A més, en un moment crucial com aquest, hem d'enaltir el paper del comerç minorista, en el qual treballen més de 210.000 treballadors autònoms i per compte d'altre, que generen al sistema 4.410.388.632 euros en sous i salaris, i 1.181.544.828 euros en inversió en actius materials, que afavoreixen la conciliació i l'estabilitat, que eviten la contaminació, llargues cues i aglomeracions, a diferència d'altres formats, que no deixa petjada de carboni, que no causen un perjudici a ciutats i municipis, que aposta per una economia més justa i més sostenible”, ha assenyalat Torres.

Per a la conselleria valenciana, proximitat, qualitat i servei, a més de descarbonització, són les claus del comerç local

Per part seua, el conseller Climent ha valorat que la pandèmia de la COVID-19 ens ofereix l'oportunitat d'elaborar plans de recuperació que revertisquen les tendències actuals i canvien els nostres patrons de consum i producció cap a un futur més sostenible. Ha apuntat que el Consell valencià ha mobilitzat 7,4 milions d'euros d'ajudes urgents per pal·liar la situació del sector comercial ocasionada per la Covid-19. "El consum i la producció sostenibles consisteixen a fer més i millor amb menys i desvincular el creixement econòmic de la degradació mediambiental, augmentar l'eficiència de recursos i promoure estils de vida sostenibles", ha remarcat. Proximitat, qualitat i servei, a més de descarbonització, són les claus del comerç local.

Marxandatge pel comerç local

L'actuació presentada té per objecte destacar el molt que es juga la societat després dels efectes que ha deixat la pandèmia mundial i la capacitat de poder prendre consciència, convidant a la reflexió sobre el futur, sobre quina és la millor manera de comprar, de preservar el nostre territori, de mantindre l'equilibri. 
Per a la iniciativa, s'han editat peces com a vinils de sòl (16.200 unitats), la finalitat de les quals és marcar la distància mínima de seguretat entre persones a l'entrada del comerç, ó del virus; així mateix, també s'han realitzat uns vinils circulars per als aparadors, amb la llegenda “Ací hi ha futur” Xicotet Comerç #ElFuturoQueCompras, que conté les frases “Un més sostenible i just”, “Un on la riquesa es queda prop de tu”. 

A més, s'han produït prop de 200.000 bosses de paper, amb la imatge corporativa de la iniciativa, que porta com a frase principal “Ací cap un futur millor”, que s'ha repartit entre els comerços associats, i que al seu torn es distribuiran entre els clients del comerç del territori. Per als mercats municipals també s'han dissenyat lones i davantals amb el lema de l'acció.

Més informació
Les noves persianes del comerç de sempre
Recompensar els sanitaris fomentant el turisme i el comerç
Avui et destaquem
El més llegit