“Per què no creem un nou codi de barres?”

Dimas Gimeno apunta que hem descobert el “teletot” i augura fusions en 2021 perquè “és el moment d’agrupar-te amb qui té els mateixos problemes que tu”

Dimas Gimeno, durant 'Retail Future' a València | Susana Lluna Dimas Gimeno, durant 'Retail Future' a València | Susana Lluna

“A mi em van ensenyar que un comerç és un lloc on entra un client, compra i se’n va, però ara les coses estan canviant”, afirma Dimas Gimeno. L’ex CEO de El Corte Inglés, nebot d’Isidoro Álvarez destituït el juny de 2018, és actualment fundador i president de Skintelligence Investments, assessoria per al món del retail. Des d’aquesta posició i experiència ha obert aquest divendres l'últim dia de ponències de Retail future, l’esdeveniment que organitza l’Oficina PATECO del Consell de Cambres de Comerç de la Comunitat Valenciana des de l'edifici Veles e Vents de València.

La trobada, que se celebra en format híbrid, busca reflexionar sobre les qüestions que té damunt la taula el xicotet comerç i l’artesania. El moment és crucial, perquè PATECO ha detectat que 1 de cada 10 pimes comercials i d'artesania del territori valencià està en estat zero de maduresa digital i l’e-commerce continua experimentant un fort creixement, al punt de convertir-se en un canal complementari i necessari per a la reactivació de la botiga física.

"En el segle XIX, els actors eren els països, però ara el capitalisme s'està esgotant dia a dia. Abans les mètriques eren els beneficis, però en el segle XXI el canvi és tremend, els actors no són les empreses, són els ciutadans, els ciutadans tenim tota la informació i ens estem empoderant", explica Gimeno. L'executiu recorda que estem comprant de manera molt distinta i que el canvi que ha suposat la pandèmia no és res més que accelerar les transformacions que ja s'estaven produint al sector comercial. "Tot ja estava ocorrent, perquè de sobte hem descobert el teletot; que podem treballar des de casa, formar-nos des de casa, comprar des de casa...". 

Dimas Gimeno, durant la seua participació al 'Retail future' | Susana Lluna
Dimas Gimeno, durant la seua participació al 'Retail future' | Susana Lluna 


En el nou temps, Gimeno aposta per construir nous llenguatges, "com ja es va crear amb el codi de barres", una invenció de 1952 per identificar els vagons de ferrocarril dels EUA que va arribar a final dels anys seixanta del segle XX. "Per què no creem un nou codi de barres? Estem en aquest moment", proposa. Segons Gimeno, el pròxim any serà el de les fusions perquè ha arribat el moment d'agrupar-se amb els iguals: "Col·labora amb els que tenen els mateixos problemes que tu, és el moment d'agrupar-se, de reunir-te per grups, per barris. Aprendre de les millors pràctiques. Posa al client en el centre de tot, i quan dic de tot, dic de tot".

En el ‘retail' tot són preguntes

“Quan parlem d’economia, tot són preguntes”, afirma Susana Lluna. La periodista i col·laboradora de VIA Empresa exerceix com a mestra de cerimònies del Retail Future. En el fòrum, que celebra enguany la tercera edició, participen un total de 30 conferenciants amb més de 470 inscripcions.

Com el millor és posar exemples per explicar les realitats, l’esdeveniment presenta les històries, en vídeo i narrades en primera persona, de diferents comerciants valencians que treballen aquests dies la digitalització dels seus negocis, però tots de manera diferent. Des de l’Instagram com a aparador que utilitza Adrián B. Seligra, responsable de Seligra Sastre; fins al canal de YouTube que potencia Andrés García, propietari de La Despensa de Andrés, una parada de xarcuteria al mercat d’Ibi, a Alacant. També Paco Madramany, director de franquícies de Maskokotas, explica que la reinvenció per la Covid ha sigut quasi obligada, alhora que admet que els clients estan “molt més oberts” a descobrir noves fórmules.

Un altre exemple és el de Chus Seva, gerent de Llibres Chus, que va començar a narrar llibres infantils en directe per amenitzar les avorrides vesprades de les famílies amb xiquets durant el confinament del primer Estat d’alarma i explica que el feedback dels clients ha estat molt positiu. Quan va reobrir la botiga, el 4 de maig, tenia més de 250 comandes de llibres. I tot i que reconeix que està endeutada amb crèdits ICO i altres fórmules financeres, “la roda ha tornat a rodar”. És del que es tracta, en definitiva.

“Hem de seguir al costat del comerç, fer costat als comerciants per superar aquesta pandèmia i les seues conseqüències”, ha apuntat el conseller d’Economia Sostenible, Rafael Climent, que ha compartit taula amb José Vicente Morata, president del Consell de Cambres de Comerç de la Comunitat Valenciana, durant la inauguració de l'esdeveniment aquest dijous al matí. 

Més informació
La revolució del 'retail': transició, suma d'intel·ligències i... estabilitat
Gimeno: "La batalla comercial es lliurarà al delivery"
Avui et destaquem
El més llegit