Gimeno: "La batalla comercial es lliurarà al delivery"

El Corte Inglés reforça la seva estratègia digital omnicanal i reclama poder competir d'igual a igual amb Alibaba i Amazon

Dimas Gimeno, president del grup El Corte Inglés Dimas Gimeno, president del grup El Corte Inglés

El Corte Inglés, un dels agents comercials més populars del país, ja no es troba només a peu de carrer. Ara, també a cop de clic. El president del consell d'administració, Dimas Gimeno, explica que l'estratègia del grup implica diferenciar-se a ulls del client omnicanal entre la botiga física i digital. "La batalla comercial es lliurarà al delivery", ha assegurat en un Dinar Cambra organitzat per la Cambra de Comerç de Barcelona sota l'atenta mirada de primeres espases com Josep Lluís Bonet, Javier Godó, Amancio López o Lluís Bassat. Davant la irrupció d'Amazon o Alibaba, El Corte Inglés vol repartir per sota de les dues hores.  

"El punt físic i digital s'entrecreuen en una nova realitat omnicanal", ha començat. La societat balla al ritme de la tecnologia, Internet i les xarxes socials. Tot, en temps real. I el comerç també: "Tots els grans operadors busquen finestres tecnològiques i socials per afrontar els nous desafiaments, des de la relació amb el proveïdor fins al client final". Sense oblidar tampoc la logística, la sincronització o la precisió com a imprescindibles perquè el producte arribi sempre a l'hora. Amb les xifres a la mà, el comerç dóna feina a 33 milions de persones a la UE i representa un 16% del PIB català.

La legislació del segle XX

Era el 22 de setembre de 1962 quan El Corte Inglés va obrir els seus primers grans magatzems a Barcelona. Han passat 55 anys des de llavors i ara ja són 10 establiments, 8.000 treballadors, 4.000 proveïdors i compres per 1.900 milions d'euros a Catalunya. Però, de poc serveix el camí recorregut si no hi ha camí per recórrer.

De formació advocat, Gimeno té molt clar d'on ve i cap a on va: "Som el gran aparador de les marques i volem traslladar l'experiència de compra física al món online". Més enllà de debats sobre horaris comercials, els grans operadors ja reparteixen les 24 hores, els 365 dies de l'any. I de fet, el 60% del tràfic online que rep el Corte Inglés ja és via mòbil. 

Gimeno: "Tenim una legislació comercial del segle XX que no es correspon amb la realitat social del segle XXI"

Tot avança molt de pressa i els reptes hi són: "Tenim una legislació comercial del segle XX que no es correspon amb la realitat social del segle XXI". D'aquesta manera, el president del Corte Inglés ha reclamat a les administracions un marc normatiu a escala europea per corregir ineficiències i poder competir així en "igualtat de condicions". Per a petits, grans i gegants.

"No pot ser que nosaltres paguem impostos i que ells no els paguin", ha etzibat. El cafè sembla que no és igual per a tots i per això, el Corte Ingles reclama una vegada i una altra normes de joc "homogènies".

Rivals o col·laboradors?

Mentrestant, Amazon i Alibaba segueixen fent de les seves. A Catalunya, Espanya i sobretot arreu del món. "Són realment bons en l'entrega de mercaderia i experiència online, no tenen botigues i estan fent experiments sense venedors", explica Gimeno. I tot i que prefereix no dir-los pel seu nom, se li escapa el d'Amazon.

"No sé què trigarà més si ells a tenir botigues o nosaltres a tenir un bon negoci online", es pregunta. L'objectiu del Corte Inglés és accelerar la seva transformació fins al punt que el 5% digital del total comercial s'acabi convertint en un 10% en els pròxims tres anys. Com? Aprofitant la seva base de dades i el seu coneixement sobre el terreny però també els seus magatzems. I és que Gimeno és plenament conscient que "el comerç no es pot entendre com una operació freda" sinó com una experiència completa que beu del món físic i digital. 

Gimeno: "No sé què trigarà més si ells a tenir botigues o nosaltres a tenir un bon negoci online"

A la recerca de l'equilibri prefecte, el president del Corte Inglés obre les portes dels magatzems a possibles noves col·laboracions: "Empreses que poden semblar rivals, tenen ara una gran oportunitat per créixer de forma conjunta". Entre els grans, Samsung i Alipay són ja dos dels seus aliats tecnològics en mètodes de pagament. De la mateixa manera, no es descarta tampoc col·laboracions amb els petits per guanyar competitivitat. 

Sense clau política, Gimeno conclou que "els grans magatzems són un format molt de país". Per a cada nació, diferents aliances i ara mateixos competidors. Així doncs, El Corte Inglés es queda aquí, sense plans d'expansió aparents, i amb la voluntat de defensar el seu territori digital i físic. 

Més informació
Alibaba i les portes d’entrada a la Xina
El Corte Inglés aposta per Catalunya
El centre d'Amazon al Prat, a ple rendiment en dos anys
Avui et destaquem
El més llegit