El port de València necessita a Teresa Ribera

L'alcalde Ribó demana una nova declaració d'impacte ambiental per l'ampliació de la infraestructura condicionada a l'opinió de la ministra espanyola

Ribó durant la reunió amb amb MSC | Cedida
Ribó durant la reunió amb amb MSC | Cedida

"Demanem l'opinió de la ministra de Medi Ambient (Teresa Ribera, a hores d'ara en funcions) que és la màxima autoritat en Espanya i davant la seua opinió, acceptarem el que siga". Són paraules de l'alcalde de València, Joan Ribó, sobre la controvèrsia al voltant de l'ampliació del port. Ribó, reconegut ecologista, ha declarat aquest dijous que està a favor de l'expansió però a condició que hi haja una nova declaració d'impacte ambiental. "Estem a favor de l'ampliació però volem que es faça bé i que es tinga en compte tots els possibles impactes mediambientals. Al nostre entendre això exigeix una nova declaració d'impacte ambiental", ha apuntat.

Les seues declaracions es produeixen després de la reunió mantinguda amb el director general de MSC España, Francisco Lorente, i amb el conseller delegat de MSC València, Nacho Ballester. La naviliera és la responsable de la construcció i explotació de la nova terminal de contenidors, que ampliarà cap al nord les instal·lacions de l'Autoritat Portuària de València (APV) i que generarà, segons estimacions, vora 3.000 llocs de treball entre la fase de construcció i la posterior explotació de la nova terminal.

Ribó: "Estem a favor de l'ampliació però volem que es faça bé i que es tinga en compte tots els possibles impactes mediambientals"

Amb tot, la posició del Port és ben diferent de la de l'Alcalde. Al respecte, el president de l'APV, Aurelio Martínez, opina que la declaració ambiental actual continua vigent, ja que es va realitzar a l'inici d'unes obres que encara no han conclòs. Segons Martínez, la llei d'avaluació ambiental de 2013 contempla que únicament serà necessari realitzar novament aquest tràmit quan es produïsquen modificacions que puguen suposar un increment significatiu en els següents suposats: emissions a l'atmosfera, abocaments, residus, recursos naturals, afecció a espais protegits de xarxa natura o al patrimoni cultural. "L'informe tècnic de maig de 2018 elaborat per l'Autoritat Portuària i Ports de l'Estat indica que no és necessari, ja que no es compleix cap d'aquests supòsits. A més, el projecte d'ampliació nord consumirà menys materials; en concret, 1,5 milions de tones menys que la ubicació anterior i, a més, les modificacions es produeixen en l'àmbit interior del port", sosté el màxim directiu.

Tanmateix, en la reunió tant l'alcalde com el portaveu de MSC han coincidit en la necessitat que l'ampliació es faça avalada amb un informe del Ministeri de Foment. "L'ens més directament afectat és Medi Ambient i, per tant, ha de ser a través de l'informe que li puga fer el mateix ministeri de Foment", ha apuntat el responsable de la companyia, Francisco Lorente.

En la reunió, tots dos han remarcat també en què la solució per a l'accés nord al Port ha de ser ferroviària, tot i que Ribó matisa que està a favor de la creació d'una estació intermodal –sense especificar on s'hauria d'ubicar- des de la qual donar cobertura al transport de contenidors cap a les diferents localitats valencianes.

La posició contundent de l'alcalde ja havia quedat evidentment palesa en l'última reunió del Consell d'Administració de l'Autoritat portuària de València (APV), en la qual s'havia aprovat l'oferta de Terminal Investment Limited per l'ampliació del recinte portuari però amb el seu vot en contra. L'únic, però. Ara Teresa Ribera té la paraula.

Més Informació
El Port de Barcelona rep més contenidors i viatgers
MSC Cruceros vol construir una terminal al Port de Barcelona
Avui et destaquem
Comentaris