The SPB, la neteja que innova contra el virus

L'empresa familiar valenciana, productora de detergents i lleixius, observa que desinfecció i sostenibilitat són dues tendències que han vingut per a quedar-se

Treballadors de The SPB en les instal·lacions de l'empresa | Cedida Treballadors de The SPB en les instal·lacions de l'empresa | Cedida

The SPB la neteja no és fruit de la Covid. L'empresa familiar valenciana, amb seu a Xest (Foia de Bunyol), produeix fins a 250 referències diferents que van des dels lleixius, rentavaixelles i desemboscadors fins a desodorants, gels hidroalcohòlics i antisèptics. La seua especialització ara està, diguem-ne, de moda. Amb un augment rècord de vendes, l'empresa ha hagut de contractar 70 persones durant aquests mesos per assegurar els volums de producció. Ho explica la seua directora general, Gracia Burdeos, en una entrevista telemàtica amb VIA Empresa, qui explica que "hem muntat torns de 24 hores set dies a la setmana; ha sigut un repte important". L'augment de la plantilla, que ja frega les 600 persones, ha permés incrementar la producció: abans del coronavirus, The SPB produïa 2.700 unitats al dia de gel hidroalcohòlic en format de 75 ml; ara, fabriquen 20.000 unitats al dia i han llançat fins i tot un format nou de 250 ml. No hi ha límits a la neteja contra el virus.

També ha crescut en un 50% la demanda de lleixius i desinfectants, que es poden comprar als lineals de Mercadona amb la marca Bosque Verde, ja que la companyia és proveïdora de la cadena de distribució. Una més gran demanda que ha tingut resposta en un més gran esforç de la seua plantilla. Per això explica Burdeos que "als treballadors els he transmés que les persones estan demostrant tenir una responsabilitat extraordinària en aquesta crisi".

Gracia Burdeos, directora general de The SPB | Cedida
Gracia Burdeos, directora general de The SPB | Cedida 

 

Una situació en què les persones, sense matisar gèneres, són clau. Igual que en el seu model de companyia, que matisa quan li preguntem per si es veu referent liderant un projecte com The SPB amb ulls de dona: "En la companyia hi ha moltes dones que lideren àrees i perquè jo estiga al capdavant de la companyia no sé si la gent està pensant en si sóc home o dona. Mon pare ha confiat en mi, independentment del gènere, amb els fets es demostra la vàlua, independentment del gènere. Aquesta no és una companyia que estiga mediatitzada, no hi ha sostres de vidre, hi ha àrees més focalitzades en dones, en altres àrees com l'enginyeria, hi ha més homes. Hi ha moltes dones joves, molt compromeses. El gènere no importa".

Com canvia el mercat la Covid-19

Per a fer realitat aquest increment de la producció, la companyia reconeix que no ho ha tingut fàcil. "Escassejaven les matèries primeres i ens ha augmentat moltíssim la demanda per a una menor oferta. I és cert que en el sector de la higiene i la desinfecció hem vist uns increments importants de les vendes, però diríem que s'han compensat unes vendes amb unes altres i que el balanç està sent positiu, però aquesta crisi ens ha portat tristesa per la situació que viu el país", explica la directora general.

L'empresària explica com aquests dies "escassejaven les matèries primeres i ens ha augmentat moltíssim la demanda per a una menor oferta"

La competició a escala global en la qual es veu immersa la companyia també permet analitzar amb visió global el que està passant. La firma és un gegant del sector: factura 134 milions d'euros i té en propietat tres plantes de producció a la província de València, on també ubica el centre d'Innovació i Desenvolupament, i una en Sevilla. Exporten des de 2013 i a hores d'ara les vendes exteriors suposen el 10% de la seua producció, amb especial importància del mercat britànic.

Tanmateix han detectat "les mateixes tendències" a tots els països, i ho veuen amb perspectiva, doncs The SPB és una de les 10 més grans empreses del sector a escala europea. "L'impacte (del coronavirus) té una mateixa característica, i és que tots els mercats estan despertant amb les mateixes necessitats. Gels hidroalcohòlics, lleixius... encara que cada mercat té les seues peculiaritats locals, en aquest aspecte és molt global", apunta Burdeos.

Aquestes tendències de les quals parla són, principalment, l'impuls de categories que abans estaven més reservades a consumidors concrets, apunta. "El consumidor també s'ha vist adaptat i té una major conscienciació de la situació, hi havia productes que estaven molt destinats a sectors concrets, com la gent amb mascotes i nens xicotets, i això obri una oportunitat per a la categoria. T'obliga a ser millor i estar més preparat, treballar la diferenciació. Està clar que la desinfecció serà una tendència potent i el tema de la sostenibilitat continuarà estant però haurà de competir amb les altres", puntualitza la responsable d'aquesta empresa.

R+D+i sempre, a tot arreu

Tot i els canvis que imposa l'arribada i gestió de la pandèmia, els reptes de The SPB continuaran sent els mateixos. Des de sempre, explica, han apostat per la innovació, l'R+D+i. Ja ho va fer son pare, Miguel Burdeos -l'ara president de l'empresa- quan la va fundar en 1963. Aleshores treballaven els derivats del petroli. Després, en la dècada dels setanta, l'empresa es va especialitzar en la gamma de productes que es necessiten a la llar: primer treballaren productes relacionats amb el bricolatge i, a poc a poc, ampliaren a productes de neteja.

Part de l'equip de The SPB | Cedida
Part de l'equip de The SPB | Cedida 

 

"Per a nosaltres la innovació és vital, no ens sentim còmodes eixint a l'exterior i treballant amb el nostre principal client si no podem innovar. Tenim la innovació en l'ADN des que es va fundar la companyia", argumenta Gracia Burdeos. De fet, explica que recentment han decidit crear un equip de tres persones, un hub, que "pilotarà" les línies d'innovació de la companyia, "no només en el producte sinó també en el packaging, que no totes les companyies estan capacitades, i després també volem innovar en models de negoci. Ara el consumidor està bombardejat d'infinitat de productes que vénen per molts canals, i això ens obliga a ser present allà on estiga el consumidor. Aquest és un equip clau que fa molts anys que treballa en The SPB, que coneix bé el model i els productes i que té com a fi ara gestionar aquells insights d'innovació que se'ls marquen".

Burdeos: "El consumidor està bombardejat d'infinitat de productes que vénen per molts canals, i això ens obliga a ser present allà on estiga el consumidor"

Si pensar en idees noves és vital per a The SPB, aplicar tecnologia és crucial. Fa deu anys que treballen en l'entorn de la indústria 4.0. "Teníem competidors més forts, i havíem de ser més eficients i vam obrir un projecte d'Indústria 4.0 i vam començar a treballar la industrialització en la part més industrial", recorda.

Burdeos destaca que "s'han fet molts treballs de captura de dades en temps real, d'eliminació de paper, de lean manufacturing... Actualment estem en la implantació d'un nou RP, amb dades més digitalitzades i tenim moltes àrees definint processos nous, perquè cobrarà més importància la dada. Jo estic molt interessada en què la dada siga democràtica. Estic treballant amb un quadre de comandament que em permet monitorar la companyia a través de la dada perquè si la crisi ens ha ensenyat alguna cosa és que la velocitat és clau", manté.

Més informació
SPB canvia de nom per ser més global
Avui et destaquem
El més llegit