• "Per comprar online ens ha de semblar que ens emportem una ganga"

"Per comprar online ens ha de semblar que ens emportem una ganga"

Elena Gómez del Pozuelo, presidenta d'Adigital, lamenta l'encara gran desconfiança espanyola cap al comerç electrònic, que es desenvolupa bàsicament a través de grans ofertes

    Elena Gómez del Pozuelo també ha participat en projectes com Incipy o Inesdi
    Elena Gómez del Pozuelo també ha participat en projectes com Incipy o Inesdi
    29 d'Agost de 2015 - 05:30

    Elena Gómez del Pozuelo (@gomezdelpozuelo) és emprenedora i fundadora de diverses empreses. Experta en comerç electrònic, la presidenta d'Adigital compta amb una extensa trajectòria a l'hora de fer rendibles negocis a la xarxa, un objectiu no sempre fàcil. En aquesta entrevista amb VIAempresa explica les cinc claus per aconseguir-ho, i analitza els motius de l'encara escassa penetració del comerç electrònic al mercat espanyol.

    Parlem dels negocis a Internet. Què ha de tenir una empresa per ser rendible en aquest ecosistema?
    Dins d'Internet hi ha molts tipus de negocis. En el del comerç electrònic és molt difícil ser rendible. O ets un Amazon que domines el món, i tot i així tampoc és rendible perquè va perdre milions l'any passat; o ets l'amo del producte, el fabricant o propietari de la marca. Si no, és molt difícil guanyar-t'hi la vida. Però hi ha gent que ha demostrat que pot, com Privalia. Si parlem en general d'Internet, hi ha negocis com el d'àtoms o bits on no hi ha logística i és més assequible. Sigui com sigui, hi ha cinc coses que poden qualificar el que és un bon negoci a Internet.

    Quines són?
    Primer ha de resoldre un problema o una necessitat. En segon lloc, ho ha de resoldre a molta gent, quanta més, millor. La tercera és que sigui escalable, és a dir, que afegint-hi tecnologia no faci falta sumar-hi molta més gent. La quarta és que sigui internacional, perquè avui el món és global. I per últim, el més important, que la gent estigui disposada a pagar pel que fas. Hi ha molts projectes que compleixen les quatre primeres condicions, com passa amb moltes apps, però que després no són capaços de generar diners.

    Precisament per l'e-commerce, una empresa que es plantegi obrir botiga online, és millor crear una botiga pròpia a la xarxa o ser en un marketplace com poden ser Amazon o Rakuten?
    Si ets l'amo del producte o de la marca i tu poses el preu a tot el món, has de tenir el teu propi e-commerce i ser en els marketplaces. Si ets un simple distribuïdor, situa't en un marketplace perquè demà la marca es posarà a vendre directament si no ho està fent ja. És molt difícil ser un intermediari.

    Amb el digital el consumidor té encara més la paella pel mànec?
    En realitat sempre l'ha tinguda, però s'ho expliquen molt més massivament els uns als altres. Avui si ens podem diferenciar les empreses és per un servei únic, que sigui perfecte. En el moment que no el dónes, la notícia corre com la pólvora; i quan sí que ho fas, també.

    De fet a Espanya l'e-commerce segueix creixent a bon ritme però encara està lluny del nivell d'altres països com el Regne Unit o França. Per què encara hi ha tanta gent reticent a comprar a Internet?
    Els espanyols som molt desconfiats. Ja la venda per catàleg no va acabar mai de funcionar. No sé si ve de generacions anteriors perquè hi va haver estafes, però ens agrada tocar el producte. A més, hem de tenir la sensació que ens emportem una ganga, que som nosaltres els que "enganyem" l'empresa. De fet, el comerç electrònic ha començat a desenvolupar-se a Espanya arran de les grans empreses de cupons. Així tens la sensació que t'emportes la mercaderia amb un 60% de descompte. Però poc a poc va madurant el consumidor i anirem avançant en l'e-commerce.

    Pel que comentava de la desconfiança, és clau per les empreses fer evident que la compra online és segura...
    És molt important donar arguments a la pàgina web, que és el teu mostrador. Elements que pugui tocar el client: direccions físiques, telèfons, fotos de qui forma l'empresa, número del registre mercantil... tot això dóna confiança. Com més transparent siguis, molt millor. Tenir presència a totes les xarxes socials també ajuda. Però encara hi ha empreses que tenen comerç electrònic i no posen el telèfon! També són vitals els segells de garantia com el de Confianza Online. Tot el que es pugui posar, molt millor. I tot i així, encara que sembli d'una altra època, el contra reemborsament a Espanya segueix suposant un 26% del comerç electrònic!