Alstom contractarà 100 persones a la planta de Santa Perpètua de Mogoda

La multinacional francesa incorporarà al setembre els nous treballadors

Alstom contractarà un centenar de persones a la planta de Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental) a partir de setembre del 2016. El president d'Alstom Espanya, Antonio Moreno, ha explicat que són les primeres contractacions des de, com a mínim, els darrers sis anys i es faran progressivament segons l'evolució dels projectes. Els perfils contractats seran de tot tipus, des de tècnics fins a operaris, sent aquest grup el que acapararà més contractacions. Actualment la planta compta amb 550 treballadors directes i 250 indirectes. D'altra banda, Moreno ha anunciat que crearan un parc de proveïdors posant a disposició fins a 30.000 metres quadrats per tal que els proveïdors s'integrin en els seus processos i aconseguir així agilitzar-los.

Moreno ha presentat aquest dijous la situació i els projectes de futur de la planta d'Alstom a Santa Perpètua. El president del grup a Espanya ha concretat que a partir de setembre començaran a efectuar el centenar de contractacions que havia anunciat per aquest 2016 després de suspendre el passat gener l'aplicació de l'Expedient de Regulació d'Ocupació temporal que aplicava des del setembre del 2014.

El president ha detallat que "després d'anys difícils" la càrrega de treball ha augmentat i en tenen garantida per als propers dos anys. La previsió és acabar l'any al 100% de la producció instal·lada, sent els departaments d'acabats els darrers que es posaran en marxa en ser la darrera part del procés.

Actualment, la planta vallesana treballa en projectes com els tramvies de Ouarla, Mostaganem i Sètif (Argèlia); el de Lusail (Qatar), el metro de Guadalajara (Mèxic), el tramvia de Sidney, el mero de Santo Domingo i el de Panamà. Actualment, la càrrega de feina dedicada a l'exportació és del 95% i Moreno ha apuntat que caldria aconseguir un equilibri on la meitat fos mercat nacional i l'altra meitat internacional.

En aquest sentit, ha apuntat que el nou contracte de Renfe per a la compra de nous trens d'Alta Velocitat seria una possibilitat per aconseguir un 25% més de càrrega de treball nacional. Alstom presentarà la seva oferta a finals de juliol, després d'acceptar una de les al·legacions presentades per una de les companyies en el procés obert anteriorment. Moreno ha dit també que si s'aconseguís aquest contracte es podrien fer contractacions addicionals al centenar.

Durant la trobada amb la premsa, Moreno ha anunciat també l'impuls del projecte de creació d'un parc de proveïdors. La companyia posarà a disposició dels proveïdors fins a 30.000 metres quadrats annexes a les instal·lacions de la fàbrica de Santa Perpètua per tal que diferents proveïdors s'hi puguin instal·lar. Ha afegit que no cal que treballin exclusivament amb ells i també ha obert la porta a la creació de noves empreses que s'hi vulguin instal·lar. Moreno ha dit que això també pot comportar la creació de nous llocs de treball.

La idea principal d'aquest parc de proveïdors és integrar-los dins de la cadena de producció, de tal manera que s'aconsegueixi agilitzar els processos, poder desenvolupar innovacions conjuntes i créixer conjuntament. Moreno ha explicat que ja hi han hagut sis empreses que s'han interessat per aquest parc de proveïdors.

Digitalització
D'altra banda, un dels principals projectes que la planta de Santa Perpètua encara per al 2017 és un procés de digitalització per tal de convertir-la en la primera fàbrica 4.0 del sector a l'Estat espanyol. Dins d'aquest projecte es continuarà ampliant l'ús de les impressions en tres dimensions que permet menys temps de desenvolupament i fabricació i major eficàcia en els processos industrials.

També s'introduirà l'ús de la realitat augmentada i la simulació, per exemple amb vestits de lectura de moviments que permeten afinar els moviments de passatgers, maquinistes i operaris per tal de ser més precisos en el desenvolupament dels trens. La realitat virtual permet també crear diversos escenaris per simular les situacions en què es trobaran maquinistes o passatgers i poder dissenyar segons aquesta informació. El projecte contempla també l'ús de robots però aconseguint processos on operaris i sistemes robotitzats puguin treballar a la vegada.

Pel que fa als treballadors, un dels canvis més importants serà la introducció de tauletes on s'agruparan tots els processos i informació que necessiten. Moreno ha dit que els operaris "deixaran de treballar en paper" però ha dit que per això també cal un procés de reciclatge per tal que tots ells estiguin formats per fer ús d'aquestes noves eines.

Tota la informació generada i els processos d'anàlisi estaran disponibles al núvol a través del qual es podrà compartir informació amb d'altres plantes i s'agilitzaran tots els processos, així com es facilitarà el treball en línia o compartit. També serà possible fer un monitoreig remot ja que els trens, a través de diferents sensors, envien informació a aquesta xarxa compartida.

Moreno ha assegurat que tot aquest procés de digitalització ha de permetre canviar l'estructura de jerarquia vertical "per una estructura més horitzontal" on les decisions no les prenguin només els caps sinó que tots els treballadors participin en la presa de decisions i innovacions.

L'objectiu final és convertir la planta de Santa Perpètua en una referència dins del grup tant per al mercat nacional com per a l'internacional.
Avui et destaquem
El més llegit