El Gremi de Ferreteria de Catalunya està elaborant una llista negra de diferents empreses proveïdores que venen de manera irregular a plataformes digitals. “Són fabricants que tenen regulada la xarxa de distribució nacional amb punts de venda de proximitat però al mateix temps fan ofertes directes a plataformes digitals amb descomptes superiors al 50%. No es tracta d’un problema de competència deslleial sinó de trencar els vincles de confiança entre fabricants, distribució, comerç de proximitat i usuari final. Aquest tipus d’estratègies comercials no aporten cap valor a la societat per l’empobriment de l’economia local que està generant”, ha destacat Andreu Maldonado, president del Gremi de Ferreteria de Catalunya.
Aquesta és una de les conseqüències que es deriven del Baròmetre del Sector Ferreteria de Catalunya 2021 feta pel Gremi i on han participat més de 175 professionals en representació de més de 250 punts de venda. A l’enquesta que el Gremi va passar a les ferreteries associades hi havia la proposta de crear una llista negra de proveïdors, una acció que ha rebut el 75% de suport. “Des del Gremi posem en valor la omnicanalitat com a servei de valor afegit i una millor competitivitat, però no podem caure en l’error com a societat de creure que el comerç de proximitat és un model econòmic obsolet perquè aporta cada dia molts beneficis directes i indirectes a tots els seus veïns, com l’assessorament personalitzat, la creació de llocs de treball al barri, una millor seguretat dels carrers amb eixos comercials i el pagament d’impostos directes i indirectes a Ajuntaments i Govern. Per tots aquests motius, en primer lloc, demanarem a aquests fabricants de la llista negra un protocol d’actuació que garanteixi l’equilibri entre el comerç electrònic i el de proximitat, dintre de les normes del lliure comerç i el valor afegit que qualsevol transacció econòmica hauria de generar al bé comú de la societat”.
El mateix president també ha confirmat que “en algun moment del debat ha sorgit la idea de fer pública la llista per ajudar a conscienciar a les persones que si compren productes d’aquestes empreses a plataformes digitals col·laboren en la destrucció del comerç local de la seva ciutat o poble”.