La Cambra de Barcelona retrata les infraestructures més urgents i amb més endarreriments

Un informe de la corporació que presideix Mònica Roca exigeix el traspàs de Rodalies i la gestió de l’aeroport del Prat

Un tren de Rodalies en una imatge d'arxiu | Europa Press Un tren de Rodalies en una imatge d'arxiu | Europa Press

La Cambra de Comerç de Barcelona exigeix que s’accelerin durant els pròxims anys les tramitacions d’estudis i projectes d'infraestructures a Catalunya. En un informe, enumera les urgències i endarreriments més greus.

La corporació que presideix Mònica Roca conclou que la millora de les infraestructures catalanes passa, “necessàriament”, per la seva gestió des del territori. En aquest sentit, reclama que les diverses administracions públiques treballin per assolir el traspàs íntegre del servei de Rodalies a la Generalitat. Un traspàs, però, que ha d’anar acompanyat de l’execució total de les inversions del Pla de Rodalies vigent. També recorden la seva aposta per una “gestió catalana” de l’Aeroport de Barcelona.

Segons l’informe, aquests són els principals problemes d’infraestructures a Catalunya.

Pla de Rodalies i Corredor Mediterrani

Defineixen aquestes infraestructures com les “grans oblidades” per part del govern central. El nou Pla de Rodalies 2020-2030 preveu una inversió de 6.300 milions d’euros, que en la seva major part s’hauria d’executar entre 2020 i 2025. Però la realitat és que, a l’any 2021, Adif, només va executar el 23,9% del seu pressupost a Catalunya, i Renfe, el 34,6%.
Entre les obres recentment adjudicades destaca el soterrament de la línia a Montcada i Reixac, pressupostat en 556 milions d’euros.

Xarxa viària

El cas més “flagrant” de retard és la B-40, de la qual només s’ha fet el tram Abrera-Terrassa. Indiquen que la resta de trams corresponents al tancament Terrassa-Sabadell-Granollers “no gaudeixen del suficient impuls per continuar la seva tramitació (redacció de projectes) i execució”. 

Ports i aeroports 

Tot i que el govern central considera els nous accessos al Port de Barcelona com un projecte estratègic, l’informe de la Cambra apunta que “no s’ha impulsat amb suficient decisió i coordinació el projecte dels nous accessos, que ha perdut una dècada sencera” fins que recentment s’han reprès les feines. També reclamen celeritat en els accessos de l’alta velocitat als aeroports de Reus i Girona.

Projectes destacats

Malgrat els endarreriments acumulats en la línia R3 de Rodalies, l’execució en tot el seu traçat anirà més enllà de l’horitzó 2030 segons les previsions de l’actual pla. Per exemple, per al tram Montcada-Parets, en el marc del Pla de Rodalies, només es preveu un estudi d’avaluació i planificació durant aquest termini.
Pel que fa a l’Aeroport de Barcelona, reclamen que les administracions central i catalana responguin amb la “màxima celeritat” als requeriments ambientals de de Brussel·les.
Recorden que resulta “fonamental” planificar la millora de la connexió ferroviària en ample internacional per a les mercaderies.

Més informació
Les quatre potes del pacte metropolità d'infraestructures
Avui et destaquem
El més llegit