El Departament de Territori ha adjudicat, per un import de 300 milions d'euros, l'obra principal per connectar les línies Llobregat - Anoia i Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). El nus comunicatiu, que travessarà Barcelona, inclou la construcció d'un túnel de quatre quilòmetres i tres noves estacions (Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia). A més, es reformaran les estacions de Plaça Espanya (actualment, línia Llobregat – Anoia) i l'actual de Gràcia de la línia d'FGC del Vallès.
Els treballs s'han adjudicat amb un termini d'execució de prop de cinc anys, amb la previsió que comencin a finals d'estiu. Sumant-hi la inversió de les tasques de desviament de serveis que estan en marxa i la resta de projectes impulsats, l'actuació comportarà una inversió global de més de 400 milions, segons informa l'executiu català.
L'actuació comportarà una inversió global de més de 400 milions, segons informa l'executiu català
Connexió Plaça Espanya - Gràcia
Les obres adjudicades consisteixen en el perllongament de la línia d'FGC Llobregat-Anoia des de l'estació actual de Plaça Espanya fins a connectar-la amb la línia del Vallès a l'àmbit de l'estació de Gràcia. En el seu recorregut, a més de les tres noves estacions, el nou tram ferroviari disposarà de tres sortides d'emergència de túnel a carrer.
A més de l'obra d'infraestructura que ara s'adjudica, el Departament de Territori treballa en els projectes d'instal·lacions ferroviàries, via i catenària i d'arquitectura de les estacions. Paral·lelament i de manera prèvia a l'inici dels treballs de perforació del túnel, es durà a terme una campanya d'inspeccions a més de 13.500 habitatges, locals i garatges, per garantir als propietaris un document fidel del seu estat.
El Govern confia que l'obra millori el servei ferroviari i obri noves possibilitats en la intermodalitat del sistema, ja que les noves estacions facilitaran l'intercanvi amb l'L5, el tramvia i altres línies d'FGC. Per la seva banda, Territori preveu que beneficiarà 19,5 milions de persones cada any i permetrà estalviar prop de 2.700 tones de CO2 anuals. Alhora es preveu un estalvi d'una mitjana de 4,5 minuts de recorregut als usuaris.