
06
d'Octubre
de
2016
Act.
11
d'Octubre
de
2016
Les Jornades IDEA tenen l'objectiu de "dinamitzar la ciutat des del disseny". La proposta arriba de la mà de l'associació Disseny Igualada, que agrupa els dissenyadors de la capital i la comarca de l'Anoia. Durant dos dies, l'espai de l'Adoberia Bella serà un punt de trobada entre els empresaris que volen innovar en el seu producte, i els dissenyadors que els poden oferir idees i solucions en aquest camí.
Des de Disseny=Igualada creuen que, així com el seu sector es vincula sovint a la moda o el mobiliari, encara és poc conegut el seu paper en l'àmbit industrial. "Ens cal fer pedagogia de com, a través del disseny, un empresari pot passar d'una idea a un projecte i d'aquí a un producte, sense haver d'assumir el cost que suposa arrencar una aventura industrial", apunta el dissenyador Pep Valls, director de les jornades.
En aquest sentit, defensa que "Igualada pot esdevenir un referent en la relació indústria-disseny, concretament en l'àmbit del prototipatge industrial". Per a ell, el disseny és "un element diferencial fonamental, sobretot per a les empreses que estan enfocades a producte final". Per això "creiem que és una eina estratègica, clau, que va des de la conceptualització d'un producte fins a la definició formal del mateix o la seva posada al mercat".
"Ens sembla que el disseny -entès com a concepte ampli- és una bona eina per repensar un territori que ha patit una desindustrialització molt important en els seus sectors pilars", apunta Valls. Què pot aportar? "Millorar aspectes de competitivitat, de producció i de definició de producte", resumeix.
Unir la matèria i la idea
El programa de les Jornades IDEA proposa una sèrie de pitchings, xerrades de petit format en què diferents empresaris del món de la cuina, la salut, o la cooperació internacional, entre d'altres, expliquen com apliquen el disseny al seu sector. També s'estan fent tres tallers, en què durant un dia un grup d'estudiants desenvoluparà un encàrrec d'una empresa concreta del món del motor, la pell o el metall.
Un dels ponents és Jordi Ribaudí, de l'Estudi Ribaudí. Presenta Toru, una col·lecció de mobiliari fet amb pell, que innova en el tractament que se li dóna al material durant la fabricació, per tal que pugui oferir noves característiques i possibilitats. El projecte ha estat possible gràcies a la proximitat de l'estudi del dissenyador, ubicat al Barri del Rec, amb les adoberies.
Segons Ribaudí, "la proximitat és molt interessant per a fer sorgir les oportunitats, ja que genera unes sinèrgies i també dóna un plus de qualitat, ja que quan ets a prop del que vols produir pots estar-hi més a sobre". Per ell, a l'Anoia, "hi ha consciència de la importància del disseny, però de vegades és difícil que els diferents actors es trobin".
Un altre dels convidats és Pol Merino, de Biprocel, una start-up de biotecnologia industrial sorgida de la UPC i ubicada al Centre Innova de Vilanova del Camí. Biprocel ha patentat un procés per a aprofitar un residu de les indústries de paper, els fangs, i convertir-lo en un material de característiques molt similars a l'aglomerat. "Ja tenim la planta de fabricació, i ara hem de trobar la manera de distribuir i comercialitzar aquest material", explica.
En aquest sentit, Merino comenta que "un material és fàcil de definir però difícil de vendre, perquè no es un producte final". A través de trobar-se amb professionals del disseny "volem definir un producte de mercat, posar la llavor i veure quines idees surten", afegeix.
IDEA també compta amb una xerrada de Carles Bas, de Makers Igualada. Aquesta empresa es dedica a la fabricació digital, a través de la fabricació additiva amb impressores 3D. Ofereixen formació i assessorament a altres empreses per introduir la fabricació additiva, i també desenvolupen maquinaria dissenyada a mida.
"Cada vegada els clients volen productes més personalitzats, que es puguin produir més ràpid i a baix cost", apunta. Així, "la fabricació additiva canviarà el sistema productiu, i cal que els dissenyadors coneguin les novetats que vindran, per estar preparats i amatents a les possibilitats que s'obren". Per això, trobar-se amb el sector creatiu és clau per a ells, ja que la seva feina és "donar volum al disseny, al dibuix, a les idees...passar dels bits als àtoms".
Des de Disseny=Igualada creuen que, així com el seu sector es vincula sovint a la moda o el mobiliari, encara és poc conegut el seu paper en l'àmbit industrial. "Ens cal fer pedagogia de com, a través del disseny, un empresari pot passar d'una idea a un projecte i d'aquí a un producte, sense haver d'assumir el cost que suposa arrencar una aventura industrial", apunta el dissenyador Pep Valls, director de les jornades.
En aquest sentit, defensa que "Igualada pot esdevenir un referent en la relació indústria-disseny, concretament en l'àmbit del prototipatge industrial". Per a ell, el disseny és "un element diferencial fonamental, sobretot per a les empreses que estan enfocades a producte final". Per això "creiem que és una eina estratègica, clau, que va des de la conceptualització d'un producte fins a la definició formal del mateix o la seva posada al mercat".
"Ens sembla que el disseny -entès com a concepte ampli- és una bona eina per repensar un territori que ha patit una desindustrialització molt important en els seus sectors pilars", apunta Valls. Què pot aportar? "Millorar aspectes de competitivitat, de producció i de definició de producte", resumeix.
Unir la matèria i la idea
El programa de les Jornades IDEA proposa una sèrie de pitchings, xerrades de petit format en què diferents empresaris del món de la cuina, la salut, o la cooperació internacional, entre d'altres, expliquen com apliquen el disseny al seu sector. També s'estan fent tres tallers, en què durant un dia un grup d'estudiants desenvoluparà un encàrrec d'una empresa concreta del món del motor, la pell o el metall.
Un dels ponents és Jordi Ribaudí, de l'Estudi Ribaudí. Presenta Toru, una col·lecció de mobiliari fet amb pell, que innova en el tractament que se li dóna al material durant la fabricació, per tal que pugui oferir noves característiques i possibilitats. El projecte ha estat possible gràcies a la proximitat de l'estudi del dissenyador, ubicat al Barri del Rec, amb les adoberies.
Segons Ribaudí, "la proximitat és molt interessant per a fer sorgir les oportunitats, ja que genera unes sinèrgies i també dóna un plus de qualitat, ja que quan ets a prop del que vols produir pots estar-hi més a sobre". Per ell, a l'Anoia, "hi ha consciència de la importància del disseny, però de vegades és difícil que els diferents actors es trobin".
Un altre dels convidats és Pol Merino, de Biprocel, una start-up de biotecnologia industrial sorgida de la UPC i ubicada al Centre Innova de Vilanova del Camí. Biprocel ha patentat un procés per a aprofitar un residu de les indústries de paper, els fangs, i convertir-lo en un material de característiques molt similars a l'aglomerat. "Ja tenim la planta de fabricació, i ara hem de trobar la manera de distribuir i comercialitzar aquest material", explica.
En aquest sentit, Merino comenta que "un material és fàcil de definir però difícil de vendre, perquè no es un producte final". A través de trobar-se amb professionals del disseny "volem definir un producte de mercat, posar la llavor i veure quines idees surten", afegeix.
IDEA també compta amb una xerrada de Carles Bas, de Makers Igualada. Aquesta empresa es dedica a la fabricació digital, a través de la fabricació additiva amb impressores 3D. Ofereixen formació i assessorament a altres empreses per introduir la fabricació additiva, i també desenvolupen maquinaria dissenyada a mida.
"Cada vegada els clients volen productes més personalitzats, que es puguin produir més ràpid i a baix cost", apunta. Així, "la fabricació additiva canviarà el sistema productiu, i cal que els dissenyadors coneguin les novetats que vindran, per estar preparats i amatents a les possibilitats que s'obren". Per això, trobar-se amb el sector creatiu és clau per a ells, ja que la seva feina és "donar volum al disseny, al dibuix, a les idees...passar dels bits als àtoms".