• Territori
  • Cubus Games, llibres interactius del segle XXI

Cubus Games, llibres interactius del segle XXI

La start-up d'Igualada és la primera empresa espanyola que es dedica a desenvolupar 'gamebooks' per a telèfons mòbils i tauletes

Imatges dels gamebooks de Cubus Games
Imatges dels gamebooks de Cubus Games
Mª José Morcillo
17 de Juny de 2015
Act. 18 de Juny de 2015

Aquells que van ser nens durant els 80 i 90 recordaran els llibres de la col·lecció Tria la teva aventura editats per Timun Mas i la seva atractiva i trencadora proposta: convertir el lector en protagonista i donar-li la possibilitat de canviar el curs de la història amb les seves decisions. Aquells llibres de color blau, tresors avui de molts nostàlgics, es poden considerar els pioners dels gamebooks actuals que, tot aprofitant-se del potencial multimèdia que ofereixen telèfons mòbils i tauletes, prometen als lectors una experiència de lectura interactiva amb múltiples línies argumentals a mig camí entre el llibre i el videojoc.

Quatre títols al mercat en només un any
Cubus Games és l'única empresa espanyola que desenvolupa gamebooks i ho fa des de la capital de l'Anoia. Aquesta start-up creada fa poc més d'un any a Igualada per quatre amics (un dissenyador, un informàtic, un músic i un escriptor), ja té quatre títols disponibles a iTunes i GooglePlay. La seva primera aventura va ser llançada el maig del 2014 i des de llavors han rebut una bona acollida entre la crítica especialitzadai els seguidors del gènere, i els seus títols s'han enfilat a posicions destacades als mercats d'Apple i Android.

"Amb La Feria Tenebrosa ens vam presentar als mitjans. Amb Heavy Metal Thunder vam guanyar el primer Pocket Gamer Silver Award i ens va posar una mica al costat de Tin Man Games i Inkle, dos dels referents mundials dels gamebooks. A partir de Necklace of skulls vam aconseguir situar-nos al top 3 de desenvolupadors de gamebooks mundial", explica el cofundador i dissenyador multimèdia de Cubus Games, Jordi Solà. Per aquest emprenedor la recepta de l'èxit d'aquests llibres interactius resideix en una bona història. "Un cop tens el text resolt, la resta —el disseny, la música i les dinàmiques de joc— ve sol", apunta.

                        

Un nínxol de mercat petit, el principal obstacle
El primer any de vida d'aquesta jove empresa igualadina ha estat força productiu, però també ha topat amb alguns obstacles que l'han obligada a modificar els seus objectius inicials per tal d'adaptar-se a la realitat d'un nínxol de mercat petit.

El seu primer títol, La Feria Tenebrosa, va ser llançat en espanyol i anglès, però la resta de títols només estan disponibles en aquest últim idioma. "Pagar la traducció d'un gamebook, que té molts fils argumentals i molt de text, no ens compensa a nivell de descàrregues", reconeix Solà que no amaga que el mercat espanyol, no massa habituat encara a llegir en dispositius mòbils, no els hi ha posat les coses fàcils.


La ciència-ficció, el gènere que millor funciona
Pel que fa a les temàtiques dels seus gamebooks, la ciència-ficció és el gènere que millor els ha funcionat fins ara, tot i que les seves aventures abracen també la fantasia, el terror o fins i tot la història. De fet, el nou títol en el qual treballen actualment tindrà a Napoleó com a protagonista. "Hem intentat que l'autor i l'il·lustrador siguin coneguts, cuidar més els detalls gràfics i les mecàniques de joc i per això, trigarem una mica més a treure-ho", avança el cofundador de Cubus Games. De moment, estan immersos en una campanya a la recerca de patrocinadors en Kickstarter perquè The Frankenstein Wars, el títol d'aquest nou gamebook escrit per Dave Morris, es converteixi en una realitat.

Un coneixement exportable als museus i el patrimoni cultural
Ara que ja disposen d'una carta de presentació de quatre títols i han aconseguit fer-se un forat en el món dels gamebooks, Cubus Games ha decidit prendre's les coses amb una mica més de calma i explorar altres vies de negoci, com són els museus i el patrimoni cultural, aprofitant el coneixement i l'experiència acumulada durant aquest any.

Precisament aquesta via de negoci ja els hi ha donat algunes alegries. El passat mes de març, per exemple, van guanyar la primera HackatH2On organitzada pel Museu Agbar de les Aigües amb motiu del Dia mundial de l'Aigua amb una aplicació que reflexionava sobre la importància de preservar aquest recurs i actualment també estan desenvolupant "Anoia – Terra de castells", una altra aplicació que permetrà gaudir pròximament a tota la família del patrimoni arquitectònic d'aquesta comarca. Segons Jordi Solà, la dinàmica de joc i l'storytelling que ofereixen els gamebooks és totalment exportable al patrimoni cultural i monumental i pot convertir-se, en definitiva, en una eina perfecta, per acostar els joves als museus.