Gallina Blanca, la recepta més gustosa

Des del 1937, la multinacional amb seu a l'Hospitalet de Llobregat ha consolidat la seva presència als països d'Àfrica i Orient Mitjà, un territori que ja suposa el 15% de la facturació del grup català

Instal·lacions de la seu de Gallina Blanca a l'Hospitalet de Llobregat
Instal·lacions de la seu de Gallina Blanca a l'Hospitalet de Llobregat

La cruesa de la Guerra Civil espanyola i la manca d'aliments de l'època va portar a Luis Carulla Canals a crear unes pastilles que contribuïen a enriquir i donar més gust i sabor a les sopes i brous. Així van néixer les pastilles de caldo de Gallina Blanca, un dels productes més famosos i reconeguts de la marca, que actualment està present al 70% de les cases catalanes. El grup és 100% del holding Agrolimen, que pertany a la família Carulla, que va adquirir l'any 2012 el 50% que controlava la inversora Findim. L'extraordinari èxit de les pastilles que enriquien els caldos va portar als seus impulsors a continuar innovant i portar al mercat productes com ara sopes en sobre, salses, postres o sucs.

L'empresa va néixer al cèntric Passeig de Gràcia de Barcelona però ràpidament van necessitar més espai i van traslladar el centre de producció a Sant Joan Despí, on encara continua. A més el grup Gallina Blanca Foods, amb més de 1.600 empleats, ha sumat les fàbriques de Ballobar, a Aragó; Miajadas, a Extremadura; Rubí, a Barcelona, Itàlia; Rússia i Àfrica.

Recentment l'empresa ha estrenat la nova seu corporativa, a la plaça Europa de L'Hospitalet de Llobregat, amb més de 5.000 m2 i on agrupa diverses dependències que fins ara estaven distribuïdes per Barcelona i per la mateixa plaça Europa. El conseller delegat de GB Foods, Ignasi Ricou, assegura que "les noves instal·lacions formen part de la transformació cultural que està vivint el grup i l'edifici simbolitza l'aposta per la innovació, el treball en equip, el foment dels hàbits i l'estil de vida saludables i el nostre compromís per la salut". Ricou, també ha aexplicat que "el repte és seguir innovant per continuar creixent i adaptar-nos al nou entorn, sense deixar de contribuir a millora la salut dels consumidors".

Investigació i innovació
A les pastilles de caldo es van sumar posteriorment les sopes de sobre, les salses o els plats preparats. "L'objectiu ha estat sempre facilitar el dia a dia de les persones sense deixar de banda la salut", explica el conseller delegat del grup.

Amb la finalitat d'ajustar-se a les necessitats de la societat en la qual opera a mesura que aquesta anava evolucionant, la companyia s'ha caracteritzat des dels seus inicis per la investigació i la innovació en el camp de la indústria alimentària i és pionera en nous sistemes de conservació d'aliments més enllà de la tradicional deshidratació. Una prova d'això és l'arribada al mercat de noves línies com productes frescos o plats preparats per consumir de llarga duració i amb envasos que poden escalfar-se directament al microones.

Ricou manté que l'objectiu sempre és escoltar als consumidors per saber els productes que volen i que els faci gaudir de "l'autèntic gust casolà, que els faciliti la feina a la cuina i els permeti estalviar temps". El responsable de l'empresa assenyala tres fites fonamentals per Gallina Blanca des de la seva creació: la sortida al mercat de les pastilles de caldo, el 1937, el llançament l'any 2000 del primer brik de sopa i, més recentment, l'any 2013, Yatekomo, uns fideus orientals preparats per consumir, que fabrica la japonesa Ajinomoto, un producte que es va incloure al Top Ten del Radar de la Innovació de Kantar WorldPanel. L'empresa també ha incrementat els darrers anys els seus esforços a crear productes més saludables, naturals i baixos en sal, donant resposta d'aquesta manera a una demanda de la societat.

A l'abordatge del mercat nord-americà
A la dècada dels setanta, Gallina Blanca va ser una de les primeres marques espanyoles en buscar nous mercats més enllà del nacional. Actualment, el Grup Gallina Blanca Foods està present a Espanya, Itàlia, Holanda, Rússia, repúbliques del CIS, en 28 països del continent africà i Orient Mitjà, així com a Estats Units, a través de marques de reconegut prestigi com a Gallina Blanca, Avecrem, Star o Grand'Itàlia.

A més, acaba d'iniciar la seva incursió al mercat nord-americà amb la venda de Jumbo (l'Avecrem africà), després del seu acord amb la companyia A&K Global Food, especialitzada en la comercialització de productes africans a els EUA. La distribució del producte s'ha iniciat a la Costa Est amb una plataforma logística a Maryland i una altra a Houston, des d'on l'empresa vol fer el salt a la resta d'estats.

Millora dels resultats
La crisi econòmica també s'ha deixat notar en aquest sector encara que, segons fonts de l'empresa, per primera vegada des de 2010, Gallina Blanca Foods ha millorat lleugerament els seus resultats i ha tallat amb els anys de descens. L'any passat la multinacional catalana va tancar el seu negoci amb una facturació de 629 milions d'euros, un 0,5% més que l'any anterior.

Avui et destaquem
Comentaris