La Costa Daurada busca nous mercats davant un turisme rus estancat

Els hotelers avisen que la inestabilitat política catalana i espanyola genera reticències als visitants i no afavoreix el sector

L'estancament del turisme rus, un dels clients més importants a la Costa Daurada, empeny els hotelers a buscar-se i captar altres mercats, en especial l'alemany i el nòrdic. La Federació de Turisme de Tarragona explica que la cotització de la moneda euro/ruble fa poc atractiva la destinació. Amb tot, el turisme de proximitat continua sent el principal perfil del visitant que s'allotja en els establiments del Camp de Tarragona i l'Ebre. Més d'un 50% són catalans i espanyols.

Dels estrangers, els anglesos i francesos segueixen sent els mercats emissors més importants. L'associació hotelera de Salou-Cambrils-la Pineda alerta que, si bé l'ocupació en el que va d'any és creixent -de 44,3% del 2015 al 46,7% al 2016, i les pernoctacions són un 9% superior que en el mateix període de l'any passat-, la incertesa que plana sobre els governs català i espanyol perjudica el sector, provocant desànim tant en la figura de l'hoteler que voldria invertir, com en el turista que visitaria el país.

Malgrat tot, per les temporades 2015 i 2016 els establiments turístics de la Costa Daurada han fet inversions superiors als 100 milions d'euros destinades a millorar els estàndards de qualitat d'hotels, apartaments i càmpings. "No ens importa tant el volum de visitants, sinó el preu mig que paguin", ha declarat el president de l'associació hotelera, Xavier Roig.

El turisme rus ha estat la nineta dels ulls de la Costa Daurada en els darrers anys. Només a Salou, les pernoctacions de russos es van disparar, del 2010 al 2013, de les 348.000 a més d'1,3 milions de pernoctacions. Estenent-ho als tres municipis turístics, la xifra d'estances en hotels, càmpings i apartaments, va passar de 630.000 a més de 2,1 milions.

Però l'actual context polític i econòmic rus estan fent que aquest mercat perdi pes i de rebot, se'n ressenti un territori que havia apostat fort per aquest perfil de turista. A tall d'exemple, dels 900.000 euros de pressupost provinent de l'impost turístic, el 25% el sustenta el turisme d'origen espanyol, mentre que el mercat rus representa un 9,5% del pressupost.

El turista escandinau el segueix de ben a prop amb un 7,5%. L'aposta per altres mercats com el nòrdic o l'alemany busca diversificar els mercats emissors tradicionals. Els hotelers es mostren confiats que Ferrari Land pot ser un punt d'inflexió perquè part del mercat alemany que estava desaparegut a la zona pugui tenir una revifada i atragui visitants del centre d'Europa.

"Rússia en els pròxims anys no serà tan favorable perquè vingui aquí i busquem altres mercats a mig termini; Alemanya representa un 5% dels turistes, volem doblar-los en cinc o deu anys", ha dit el president de la FEHT, Joan Anton. "Volem fidelitzar i de fet, ja estem tenint resultats perquè Tui Nordic ha tancat vols per a l'any vinent a l'Aeroport de Reus", ha avançat.
Avui et destaquem
El més llegit