La manca d’inversions a Rodalies cronificarà el col·lapse dels accessos a Barcelona

El servei operat per Renfe és l’únic mitjà de transport públic interurbà que no ha guanyat passatgers els últims 12 anys

La manca d'inversió a la xarxa de Rodalies cronifica la descongestió dels accessos a Barcelona | ACN La manca d'inversió a la xarxa de Rodalies cronifica la descongestió dels accessos a Barcelona | ACN

Els embussos que a diari col·lapsen els accessos a Barcelona són un malson que acompanya els barcelonins des de fa molts anys i van camí de ser una imatge recurrent durant molts anys més. El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, ha denunciat un cop més “la manca d’inversions en infraestructures de transport a l’àrea metropolitana” i ha posat especial èmfasi en la xarxa de Rodalies, el gran punt negre de la mobilitat interurbana.

Més info: Rodalies no surt del túnel

“Calen millores estructurals”, ha remarcat Valls. Des del 2008, només el 10% de les inversions promeses per Foment s’han executat de forma efectiva. “L’endarreriment de les actuacions pendents tant a Rodalies com a la xarxa viària provoca que el desplaçaments de connexió entre Barcelona i la resta de la regió metropolitana no trobin solucions eficients”, ni en transport públic ni en transport privat, tot i que la cambra també defensa la millora de les infraestructures ferroviàries per “mitigar la congestió als accessos a Barcelona i combatre la creixent preocupació per la qualitat de l’aire”.

Evolució del nombre d'usuaris dels diferents mitjans de transport públics 2006-2017

El constant incompliment de les inversions promeses per Foment a la xarxa de Rodalies ha provocat que el servei operat per Renfe sigui l’únic mitjà de transport públic que no ha guanyat passatgers en els últims 12 anys. L’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner que elabora l’Autoritat Metropolitana del Transport constata que entre 2006 i 2017 el metro ha guanyat un 10,5% d’usuaris, l’autobús un 8,6% i els ferrocarrils un 8,1%, mentre que Rodalies n’ha perdut un 7,2%. “Aquest és l’indicador més evident que cal afrontar millores estructurals en la xarxa de rodalies”, ha explicat Valls, que ha assenyalat que la pèrdua de viatgers es deu a la manca d’infraestructures i a la poca qualitat del servei.

En un context on els usuaris de transport públic no paren de créixer, “Barcelona es troba davant d’un panorama d’inversions paralitzades” que alenteixen la millora de les connexions de la ciutat amb el seu entorn, especialment amb el Vallès Oriental i el Vallès Occidental. Segons dades de la pròpia cambra, de les 14 actuacions prioritàries que va detectar al 2006 per millorar la xarxa ferroviària, només tres han estat executades –els perllongaments de FGC a Terrassa i Sabadell i l’ampliació del metro del Baix Llobregat– i cap correspon a Rodalies. 

Per part de Renfe, no s’ha fet cap avanç en les ampliacions de les línies C-1 (Barcelona-Mataró i Arenys-Blanes), C-3 (Montcada-Vic) i C-4 (Cerdanyola-Sabadell), que tenen un cost conjunt d’entre 750 i 1.750 milions d’euros. Tampoc se sap res de la línia orbital ferroviària –que hauria de connectar Mataró amb Vilanova i la Geltrú passant per Granollers, Sabadell, Terrassa i Vilafranca–, amb un cost de 900 milions. Entre les actuacions pendents la Cambra de Comerç també ha mencionat el nou túnel ferroviari Barcelona-Vallès i el perllongament dels ferrocarrils des de plaça Espanya fins a Glòries, ambdues responsabilitat de FGC.

Avui et destaquem
El més llegit