El sector del transport català fa pinya per denunciar els "greuges comparatius"

El 85% dels camions de mercaderies són d'autònoms o microempreses que han de negociar amb grans multinacionals

Constitucio de la nova federació del Transport a Catalunya amb Carles Folchi (Associació General d'Autònoms-Pimes Transportistes), Evaristo Magaña (Associació de Transportistes Agrupats), Antonio Martínez (Gremi de Transports i Logística de Catalunya) i Jorge Fernández (Associació de Transportistes Portuaris de Barcelona) | Cedida Constitucio de la nova federació del Transport a Catalunya amb Carles Folchi (Associació General d'Autònoms-Pimes Transportistes), Evaristo Magaña (Associació de Transportistes Agrupats), Antonio Martínez (Gremi de Transports i Logística de Catalunya) i Jorge Fernández (Associació de Transportistes Portuaris de Barcelona) | Cedida

Les principals organitzacions del sector del transport a Catalunya s'han unit per crear la Coordinadora d’Organitzacions del Transport amb l'objectiu de sumar esforços en la interlocució i representació del sector professional davant les administracions. L'impuls d'aquesta entitat coincideix amb un moment "convuls" pel sector, en aspectes com l'increment dels preus dels carburants o la saturació de vies com l'AP-7. L'organització, que estarà presidida per Evaristo Magaña, de l’Associació de Transportistes Agrupats Conda; es va presentar oficialment a la seu de la Cecot.

El col·lectiu emfatitza que el transport de mercaderies és un "sector estratègic" per l'economia catalana i espanyola i un dels "principals motors de la indústria". "Més que mai és necessària una plataforma catalana que coordini les accions de les diferents organitzacions de transportistes en l’àmbit autonòmic”, expressava Carles Folchi, representant de l’Associació General d'Autònoms-Pimes Transportistes de Catalunya. Cal destacar que el 85% dels transportistes són autònoms o formen part de microempreses.

Les grans companyies multinacionals i els autònoms

"Les grans companyies de logística i transport a Espanya no tenen flota de vehicles propis sinó que tots els camions que veiem a les autopistes retolats amb logotip corporatiu d’aquestes companyies pertanyen a un autònom o una pime”, ha destacat Evaristo Magaña. Això provoca que els transportistes es trobin en una situació "complicada" per negociar amb les grans multinacionals. En aquest context neix la Coordinadora d’Organitzacions del Transport. 

"El transport de mercaderies per carretera viu temps convulsos, aquesta federació neix per a donar resposta a les problemàtiques del sector des de la unitat de les principals associacions de transportistes de Catalunya", assenyala l'entitat en un comunicat. L'increment dels costos en un 12% durant el 2022 és una de les preocupacions: "El preu dels nostres serveis només s’ha vist incrementat en un 6%, la proporció no s’aguanta. O incrementem preus o els autònoms i les pimes no podrem mantenir l’activitat".

“Tenim l’obligació de dignificar un sector que en els pitjors dies de la pandèmia va demostrar la seva força"

Així, la federació vol posar sobre la taula "els greuges comparatius" que pateixen els transportistes i que són "impossibles" de gestionar de manera individual. La implementació de les Zones de Baixes Emissions és una altra de les situacions que preocupa al sector.

“Tenim l’obligació de dignificar un sector que en els pitjors dies de la pandèmia va demostrar la seva força i la seva essencialitat. Aquí no hi caben solucions màgiques ni propostes populistes, només la coordinació de les organitzacions professionals, actuant com un autèntic lobby professional, ens permetrà afrontar els reptes del present i de futur”, conclouen. 

Avui et destaquem
El més llegit