
Cap al final dels anys 60 i el començament dels 70, Miguel A. Torres, que havia estat estudiant a França, va decidir apostar per l'elaboració de vi negre de qualitat a Catalunya, en un moment en què la tendència imperant era la plantació de raïm blanc per a l'elaboració de cava, que en aquell moment començava la seva gran expansió. És lògic, doncs, que no havent-hi referents anteriors de vi català negre d'alta qualitat amb criança llarga, s'emmirallés en el model bordelès i apostés pel cabernet sauvignon, la varietat reina d'aquell indret.
Aquest pas, que després van adoptar molts altres cellers catalans, especialment els penedesencs, va fer possible l'elaboració del Gran Coronas i de molts altres vins negres de criança que van permetre desenvolupar aquest tipus de vi, pràcticament inèdit a Catalunya.
A hores d'ara, aquesta varietat s'ha popularitzat massa a Catalunya, en detriment d'altres varietats autòctones, i ha perdut en molts casos la seva vocació original de produir raïm de qualitat per a l'elaboració de vins d'alt nivell, i han proliferat els vins catalans de cabernet sauvignon de baixa qualitat, elaborats amb vinyes d'alta producció. Vaja, com passa amb els vins elaborats amb qualsevol altra varietat, sigui autòctona o forana.
El que sí que ha conservat la seva vocació original és el Gran Coronas, que segueix acumulant guardons i altes puntuacions a guies i concursos d'arreu del món. A l'anyada 2010, al cupatge, el cabernet sauvignon va acompanyat d'una part d'ull de llebre, que suavitza la força, de vegades excessiva del raïm d'origen bordelès. La criança ha estat de 12 mesos en bóta i més de dos anys en ampolla (embotellat el novembre del 2011).
Aquest llarg procés ha anat afinant el vi, que tot i això, encara conserva un color de robí ben viu que promet una llarga vida en ampolla. A les aromes és un vi clàssic, en el que les aromes de la criança, clau d'espècia, tinta xinesa i pa torrat, donen pas a la fruita madura, pruna confitada, tot en equilibri i amb una gran complexitat. A la boca és on hi ha més fruita, maduixa i móres, amb una entrada suau, una pas pel paladar llaminer, i un final més dur, de vi de raça. És un vi que s'ha consolidat com un clàssic d'entre els catalans i que va obrir el camí a posteriors elaboracions de qualitat.
Setmanalment, VIAempresa presentarà un vi català, dins el cicle Tastos, amb la col·laboració del diari dels vins catalans Vadevi