Ara que s’acosten les vacances de Nadal, és freqüent trobar-nos en el dilema de comprar a botigues físiques o fer servir el comerç electrònic. La realitat és que avui en dia, en plena digitalització, sorgeixen models de botigues que fa uns quants anys (no gaires) ens semblaven impossibles, però que de mica en mica s’estan fent accessibles per a tothom. Això no vol dir, però, que les botigues físiques no trobin maneres d’innovar. Avui en parlem, per presentar aquests models de comerç innovadors que, a més, disposen de denominacions genuïnes i ben formades en català, que ens permeten fer-hi referència sense necessitat de recórrer als anglicismes.
Comencem amb les botigues físiques. No ens ha d’estranyar si durant el mes de desembre, al centre comercial, hi obren una botiga especialitzada en tions. No és que la botiga hi sigui tot l’any i no ens hi hàgim fixat fins ara, sinó un cas de botiga temporal. Són botigues que només obren durant un període de temps volgudament curt, amb una finalitat estratègica determinada. En un altre ordre de coses, hi ha botigues físiques que acullen el servei de recollida en botiga (també conegut com a clica-i-recull, de l’anglès click and collect). Moltes cadenes de joguines ofereixen aquest servei perquè la clientela pugui comprar des de casa i passar a recollir els regals embolicats sense haver de fer cua.
Pel que fa a les botigues en línia, com ja hem dit, estan en auge. De fet, ja no ens cal ni engegar l’ordinador i entrar al web, sinó que podem comprar a través d’aplicacions mòbils de compra (o apps de compra) i fer un seguiment dels enviaments. Si comprem en línia, però, hem de ser a casa quan arribi el paquet o assegurar-nos de tenir un punt de recollida intel·ligent (en anglès smart point) a prop, dotat d’armaris intel·ligents destinats a la recepció i, eventualment, el retorn d'articles adquirits a través del comerç electrònic. De fet, els punts de recollida intel·ligent, igual que els serveis de recollida en botiga, són preferibles des del punt de vista ecològic, ja que permeten reduir els desplaçaments respecte a anar a cada casa particular. Per acabar, és bo comentar que moltes de les empreses que ofereixen comerç electrònic segueixen un model de venda en línia sense estoc (en anglès conegut com a dropshipping). És a dir, no disposen d'estoc propi, sinó que traslladen les comandes a proveïdors externs que s'encarreguen d’emmagatzemar i enviar els productes directament al client final.
Potser no ens cal escollir i podem trobar un punt mitjà entre el comerç electrònic i comprar a botigues físiques. Tinguem en compte que, tot i que comprar en línia pot ser còmode, passejar pels carrers il·luminats, entrar en una llibreria del barri per demanar recomanacions, conversar amb la botiguera que coneix els gustos de mitja família o descobrir artesania que no trobarem en cap aplicació són experiències que també formen part de l’encant dels dies que s’acosten.
Podeu consultar aquests termes i molts d’altres que hi estan relacionats a la Neoloteca i al portal Terminologia d’economia i empresa del TERMCAT.